طرز تهیه شله مشهدی خوشمزه و مجلسی اصیل و سنتی نذری

طرز تهیه شله مشهدی

طرز تهیه شله مشهدی برای 200 نفر 15 نفر کالری شله مشهدی نیشابوری افغانی عکس برای چهار نفر مجلسی در خانه اصل برای شش نفر دونفره در منزل

شله مشهدی یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت شهر مشهد است که به همراه خورش قیمه سرو می شود، برای مشاهده این دستور آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۸ نفر
گوشت گوسفندی۱٫۵ کیلوگرم
نخود½ لیوان
لوبیا چیتی½ لیوان
لوبیا قرمز½ لیوان
ماش½ لیوان
برنج½ لیوان
بلغور گندم۱٫۵ لیوان
پیاز۵ عدد متوسط
پودر هل و دارچینبه مقدار کافی
جوزهندی و زنجبیلبه مقدار کافی
فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار کافی
نمک و زردچوبهبه مقدار کافی
خورش قیمهبرای تزیین

دستور پخت شله مشهدی

مرحله اول

برای تهیه شله مشهدی ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم، زمانی که پیاز طلایی شد مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

مرحله دوم

در ادامه گوشت را خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس خوب تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. حالا یک تکه چوب دارچین به همراه ۲ تا ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا گوشت بپزد.

مرحله سوم

نخود، لوبیا چیتی و لوبیا قرمز را که از شب قبل خیسانده ایم آبکشی می کنیم و به همراه ۸ لیوان آب جوش داخل یک قابلمه بزرگ می ریزیم و اجازه می دهیم بپزند. پس از اینکه گوشت پخت آنرا ریش ریش می کنیم و آبش را هم کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

پس از اینکه حبوبات پختند ماش را به همراه آب گوشت، برنج و بلغور گندم به قابلمه اضافه می کنیم. حالا پودر هل، جوزهندی، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل و مقداری نمک اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مواد آش بپزند.

مرحله پنجم

این آش خیلی زود ته می گیرد پس باید به صورت مدوام مواد را هم بزنیم تا آش ته نگیرد. حالا باید صبر کنیم تا مواد آش بپزند و آش غلیظ شود و جا بیفتد. پس از اینکه آش جا افتاد آنرا از روی حرارت بر می داریم و به مدت ۱۵ دقیقه روی آن دم کنی قرار می دهیم.

مرحله ششم

پس از گذشت ۱۵ دقیقه آش را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و با خورش قیمه تزیین کرده و سرو می کنیم. برای مشاهده آموزش درست کردن خورش قیمه هم می توانید به مطلب طرز تهیه خورش قیمه مراجعه نمایید.

نکات پخت شله مشهدی

ادویه مخصوص شله مشهدی

این غذای خوشمزه معمولا با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین پخته می شود تا باب میل اکثر ذائقه ها باشد. البته در برخی دستورهای حرفه ای تر از ادویه های مانند فلفل قرزمف زنجبیلف پودر پیاز و جوز هندی هم استفاده می شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 20 شهریور 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.