طرز تهیه مربای خیار خوشمزه و فوق العاده مجلسی به شکل گل رز

طرز تهیه مربای خیار

طرز تهیه مربای خیار رولی مربای مجلسی تبریز مربای خیار نی نی سایت به شکل گل رز بدون آهک و با آهک

مربای خیار یکی از انواع مرباهای خوشمزه ایرانی است که بر خلاف تصور عموم طعم بسیار خوبی دارد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم مربای خیار
خیار درختی۱ کیلوگرم
شکر۱ کیلوگرم
آب۴ لیوان
آهک بهداشتی۳ قاشق غذاخوری
جوهر لیمو۱ قاشق چایخوری
گلاب۴ قاشق غذاخوری
دانه هل۶ عدد

دستور تهیه مربای خیار

مرحله اول

برای تهیه مربای خیار ابتدا خیارها را به خوبی می شوییم، سپس با یک دستمال تمیز خشک می کنیم. در ادامه با پوست کن خیارها را به صورت لایه های نازک و دراز برش می زنیم و مانند گل رز می پیچیم. برای فیکس شدن گل ها باید از خلال دندان استفاده کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله آهک بهداشتی را داخل ۲ لیتر آب می ریزیم و به مدت ۲۰ دقیقه کنار می گذاریم تا آهک ته نشین شود. پس از گذشت ۲۰ دقیقه آب زلال را به صوتری که با آهک ته نشین شده مخلوط نشود جدا می کنیم و اهک ته نشین شده را دور می ریزیم.

مرحله سوم

حالا گل هایی که با خیارها درست کردیم را به مدت ۱۲ ساعت درون آب زلالی که از آهک جدا کردیم قرار می دهیم تا حالت شان تثبیت شود. پس از گذشت ۱۲ اسعت گل ها را از آب آهک خارج می کنیم و چند بار آبشان را تعویض می کنیم تا کاملا تمیز شوند.

مرحله چهارم

برای اینکه آهک روی گل ها به طور کامل از بین برود هر بار که آب گل ها را تعویض می کنیم ۲۰ دقیقه صبر می کنیم سپس مجددا آب را تعویض می کنیم. در ادامه شکر را به همراه ۴ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب جوش بیاید و شکر به طور کامل در آب حل شود. پس از اینکه شربت ۱۵ دقیقه جوشید گل های رز را داخل شربت می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت گل ها به طور کامل بپزد و شفاف شود.

مرحله ششم

در این مرحله باید شربت به داخل خیارها نفوذ کند و رنگ انها را کاملا شفاف کند، توجه داشته باشید اگر مرحله پخت را ب خوبی انجام ندهید مربای شما کپک می زند. پس از اینکه شربت به صورت حباب های ریز و براق روی سطح مربا جوشید یعنی تقریبا مربای ما آماده است.

مرحله هفتم

پس از اینکه ۳۰ دقیقه از پخت مربا گذشت گلاب را اضافه می کنیم و در ۱۰ دقیقه پایانی پخت جوهر لیمو را اضافه می کنیم. پس از اینکه مربا آماده شد اجازه می دهیم چند ساعت در دمای محیط بماند تا کاملا خنک شود.

 

مرحله هشتم

در این مرحله خلال دندان های موجود در مربا را به آرامی خارج می کنیم، سپس مربا را درون ظروف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم. برای مدت طولانی مثل ۶ ماه یا بیشتر بهتر است مربا را در فریزر نگهداری کنیم.

نکات پخت مربای خیار

مربای خیار بدون آهک

مربای خیار را بدون آهک بهداشتی نمی توانید درست کنید، زیرا اگر از آب آهک استفاده نشود مربای شما به طور کامل له و نرم می شود. اگر می خواهید از آب آهک استفاده کنید می توانید این مربا را به صورت له شده درست کنید.

آهک بهداشتی

برای تهیه این مربای باید از آهک بهداشتی استفاده شود که در بسته بندی های کوچک می توانید تهیه کنید و از مصرف آهک لوازم ساختمانی پرهیز کنید. برای تهیه این آهک بهداشتی می توانید به فروشگاه های لوازم قنادی مراجعه نمایید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 20 مرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/fereshte.ghorbanii

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.