طرز تهیه دسر حسو خوشمزه و ساده به روش شاهرودی

طرز تهیه دسر حسو

طرز تهیه دسر حسو , دسر شاهرودی حسو

حسو یکی از انواع دسرهای محبوب شاهرودی است که شباهت زیادی به شله زرد و شیر برنج دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دسر حسو در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم دسر حسو
شیریک و نیم کیلو گرم
برنج نیم دانه۳۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
آرد گندم۱ پیمانه
شکر۲ پیمانه
زردچوبه۲ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
زیره۱ قاشق غذا خوری
پودر هل۱ قاشق چای خوری
گلابنصف پیمانه

طرز تهیه دسر حسو

مرحله اول

برای تهیه دسر حسو در ابتدای کار، برنج را با آب دو ساعت قبل خیس می کنیم. سپس برنج خیس خورده را با چند لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم برنج بپزد.

مرحله دوم

آن قدر برنج را می پزیم تا بین انگشت به طور کامل له شود. آرد، زردچوبه و نمک را در یک کاسه می ریزیم و آب را به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا در مقداری آب حل شود. آن قدر هم می زنیم تا یکدست شود.

مرحله سوم

شیر را به مواد اضافه کرده و هم می زنیم تا مخلوط شود. بعد از صافی عبور می دهیم و به برنج پخته شده اضافه می کنیم. برنج را روی حرارت مدام هم می زنیم تا بوی خامی آرد گرفته شود و مواد به غلظت فرنی برسد.

مرحله چهارم

در این مرحله وقتی که خوب غلیظ شد، شکر را روی آن می ریزیم و مدام هم می زنیم تا با هم یکدست شوند. پس از این که شکر حل شد، در انتهای پخت زیره و هل و گلاب و کره را به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید که این غذا به صورت سرد سرو می شود. به همین دلیل وقتی که به غلظت دلخواه رسید به صورت گرم درون ظرف می ریزیم و می گذاریم تا از دما بیفتد و سرد شود. سپس آن را سرو می کنیم.

مرحله ششم

ریختن زردچوبه بستگی به ذائقه دارد و می توان آن را حذف کرد. مقدار شکر نیز می توان طبق سلیقه کم یا زیاد کرد. می توان به جای زردچوبه از زعفران و به جای هل از وانیل استفاده کرد. هرچه این دسر سردتر باشد خوشمزه تر می شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: انواع دسر
بروز رسانی توسط در شنبه 13 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.