طرز تهیه شله زرد قالبی خوشمزه و مخصوص به صورت ژله ای

طرز تهیه شله زرد قالبی

طرز تهیه شله زرد قالبی با ژلاتین با نشاسته دو رنگ بدون ژلاتین با نشاسته ذرت ژله ای 

شله زرد یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. شله زرد از برنج، شکر و زعفران تهیه می شود. این دسر، یک دسر مقوی و مفید است که می توان به راحتی در منزل آن را تهیه نمود. همچنین در مراسم های خاص به عنوان نذر، تهیه کرد و بین اطرافیان پخش نمود. شله زرد قالبی مانند شله زرد طبخ می شود ولی با این تفاوت که پودر ژلاتین به آن اضافه می کنند تا وقتی از قالب خارج شد، شکل خود را از دست ندهد. این دسر بسیار زیبا و مجلسی است و در قالب های مختلف می توان تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه شله زرد قالبی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه۱ لیوان
شکریک و نیم لیوان
زعفران دم کرده غلیظ۳ قاشق غذا خوری
گلابنصف لیوان
هل ساییدهیک قاشق چای خوری
پودر دارچینبه مقدار لازم برای تزیین
پودر پستهبه مقدار لازم برای تزیین
خلال بادامبه میزان لازم
آب۱۰ لیوان
کره۵۰ گرم
پودر ژلاتین۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شله زرد قالبی

مرحله اول

برای تهیه شله زرد قالبی در ابتدای کار، برنج ها را پاک کرده و می شوییم. سپس با نصف لیوان آب و دو قاشق غذا خوری گلاب می گذاریم درون یک کاسه تا خیس بخورد. تقریبا ۳ ساعت یا بیشتر برنج خیس خورد کافی است. سپس آب برنج را دور می ریزیم.

مرحله دوم

یک قابلمه بر می داریم و ۱۰ لیوان آب داخل آن می ریزیم. قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. سپس برنج را به آن اضافه کرده و می گذاریم با دو تا سه قل که زد، شعله را کم می کنیم. مرتب کف روی برنج را می گیریم و چک می کنیم که برنج پخته شده است یا نه. ب

مرحله سوم

رنج ها را بین دو انگشت فشار می دهیم. اگر به راحتی له شد، برنج مغز پخت و نرم شده است. وقتی برنج مغز پخت شد، زعفران را با دو قالب یخ خیس می کنیم تا رنگ باز کند. سپس به برنج اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا یک دست شود.

مرحله چهارم

در این مرحله شکر را اضافه می کنیم. مقدار شکر نیز حدود یک و نیم تا دو برابر برنج در نظر گرفته می شود. وقتی که شکر کامل حل شد، هل ساییده یا عرق هل را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله کره را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

سپس گلاب را اضافه می کنیم. در آخر خلال بادام را به آن اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم. پودر ژلاتین را با کمی آب سرد حل می کنیم تا حالت اسفنجی پیدا کند. سپس روی بخار کتری قرار می دهیم تا حل شود. بعد به شله زرد اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

کمی که جوشید آن را دم می کنیم. حدود نیم ساعت با شعله کم دم شود. زیر گاز را خاموش کرده و می گذاریم از حرارت بیفتد. وقتی کمی خنک شد، شله زرد ها را درون قالب می ریزیم و می گذاریم داخل یخچال تا ببندد. سپس آن را برگردانده و با دارچین و پودر پسته تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 2 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.