طرز تهیه شیرینی گاتا خوشمزه و مخصوص به روش ارمنی

طرز تهیه شیرینی گاتا

طرز تهیه شیرینی گاتا , دستور پخت شیرینی گاتا

شیرینی گاتا، یکی از شیرینی هایی است که برای شب عید مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی را می توان با ساده ترین مواد تهیه نمود. این شیرینی یکی از شیرینی های ساده و خوشمزه و مغز دار محسوب می شود. این شیرینی را می توان در ظرف در دار به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کرد. داخل شیرینی را می توان از هر ماده دلخواهی پر کرد و کاملا سلیقه ای است. می توان از مغزیجات مختلف نیز برای فیلینگ آن استفاده نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه شیرینی گاتا در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی گاتا
آرد۶۵۰ گرم
کره سرد۲۵۰ گرم
تخم مرغ هم دمای اتاق۱ عدد
شکر۱۰۰ گرم
ماست۳۵۰ گرم
جوش شیرین یا بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
مواد لازم میانی
کره هم دمای محیط۷۰ گرم
آرد۱۰۰ گرم
شکر قهوه ای۲۰۰ گرم
پودر گردو و دارچیناختیاری و به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی گاتا

مرحله اول

برای تهیه شیرینی خوشمزه و مخصوص گاتا در ابتدای کار، خمیر را تهیه می کنیم. برای این کار یک کاسه برداشته و آرد را درون آن می ریزیم. سپس کره سرد را درون آرد رنده می کنیم. سپس با دست به خورد آرد می دهیم تا مانند شن شود.

مرحله دوم

می توان کره را تکه تکه کرد و با آرد داخل مخلوط کن ریخت تا این حالت بوجود آید. شکر را به آن اضافه می کنیم. سپس ماست و جوش شیرین و تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم و ورز می دهیم تا خمیر جمع شود.

مرحله سوم

در این مرحله خمیر را نباید زیاد ورز داد. اگر خمیر چسبنده بودکمی آرد به آن اضافه می کنیم. روی خمیر را می پوشانیم و حدود نیم ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. در این زمان مواد میانی شیرینی را تهیه می کنیم.

مرحله چهارم

برای این کار آرد و کره نرم شده و شکر را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. خمیر استراحت داده شده را از یخچال خارج کرده و به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم. روی سطح کار را آرد پاشی می کنیم. خمیر ها را با وردنه، نازک باز می کنیم. سپس هر سه خمیر را روی هم می گذاریم.

مرحله پنجم

روی سومین خمیر مواد داخل شیرینی را پخش می کنیم. سپس از کنار آن را رول کرده و با کارد شیار دار آن را به ضخامت ۲ سانتی متر برش می زنیم. سینی فر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی پهن می کنیم. شیرینی ها را درون سینی قرار می دهیم.

مرحله ششم

یک کاسه برداشته و زرده تخم مرغ و کمی زعفران مخلوط می کنیم. سپس با آن روی شیرینی ها را رومال می کنیم و با چنگال خط می اندازیم. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سپس سینی فر را درون آن قرار داده و ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به آن زمان می دهیم تا بپزد.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 24 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.