طرز تهیه شیرینی نخودچی مجلسی و خوشمزه با بافت بسیار لطیف + با فر و بدون فر

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر کاکائویی با مایکروفر زنجبیلی بهارسایت دو رنگ به صورت تصویری بازاری لاته ای سریع صنعتی xvc jidi advdkd ko n d

شیرینی نخودچی به عنوان نمادی از ظرافت و سنت در میان شیرینی‌های ایرانی، جایگاه ویژه‌ای در دل علاقمندان به طعم‌های اصیل و خاطره‌انگیز دارد. این شیرینی که با دقت و مهارت خاصی تهیه می‌شود، نه تنها بخش جدایی‌ناپذیری از سفره‌های «عید نوروز» به شمار می‌رود، بلکه در مراسم و مناسبت‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی نیز حضوری گرم و صمیمی دارد.

برای تهیه شیرینی نخودچی، ابتدا آرد نخودچی، پودر قند، و پودر هل را با هم الک کرده و مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود. روغن صاف را به مخلوط آرد اضافه کرده و با دست خمیر را جمع می‌کنیم. خمیر آماده را روی سطحی صاف پهن کرده و به ضخامت دلخواه برش می‌زنیم. با استفاده از قالب‌های مورد نظر شکل داده و در سینی فر روی کاغذ روغنی قرار می‌دهیم. در نهایت، با موادی مثل سیاه دانه یا پودر پسته تزیین کرده و در فر پیش گرم شده با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌پزیم.

مواد لازممقدار مواد
آرد نخودچی۵۰۰ گرم
پودر قند۱۵۰ گرم
روغن صاف۲۰۰ گرم
پودر هل۱ قاشق چایخوری
سیاه دانهبه مقدار کافی

دستور پخت شیرینی نخودچی

مرحله ۱: آماده‌سازی روغن

اگر روغن صاف ندارید، ۲۰۰ گرم روغن جامد را روی حرارت ذوب کنید سپس اجازه دهید روغن سرد و سفت شود. برای شروع ابتدا آرد نخودچی، پودر قند و پودر هل را الک می کنیم، سپس با همدیگر به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله ۲: مخلوط کردن مواد خشک با روغن

در این مرحله روغن صاف را به آرد نخودچی اضافه می کنیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود و حالت بگیرد. توجه داشته باشید که خمیر شیرینی نخودچی مثل شیرینی های دیگر نیست و حالت خشکی زیادی دارد.

مرحله ۳: ورز دادن و یکدست کردن خمیر

حالا خمیر را با گوشتکوب برقی به خوبی میکس می کنیم تا حالت خمیری یکدست به خودش بگیرد. البته اگر گوشتکوب برقی ندارید می توانید خمیر را ۴ بار چرخ کنید و اگر می خواهید خمیر را با دست درست کنید باید حدود ۳۰ دقیقه خمیر را ورز بدهید تا شکل بگیرد.

مرحله ۴: پهن کردن خمیر روی سینی

پس از اینکه خمیر شیرینی آماده شد، یک ورق روغنی روی سینی فر قرار می دهیم و خمیر را روی یک سطح صاف پهن می کنیم. قطر خمیر بستگی به سلیقه خودمان دارد، قطر استاندارد شیرینی نخودچی حدودا ۲ سانتی متر است.

مرحله ۵: قالب زدن شیرینی‌ها

در صورتی که می خواهید شیرینی ها ظریف تری داشته باشید می توانید قطر شیرینی ها را ۱ سانتی متر کنید. پس از اینکه خمیر را پهن کردیم با قالب دلخواه خمیر را قالب می زنیم، سپس با شیرینی ها قالب زده را با کمک کارد به آرامی به سینی فر منتقل می کنیم.

مرحله ۶: تزیین شیرینی‌ها قبل از پخت

در آخر پس از اینکه تمام شیرینی ها را داخل سینی فر روی کاغذ روغنی چیدیم، مقداری سیاه دانه، پودر پسته یا تخم خرفه روی شیرینی ها می پاشیم و سینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل فر که از قبل با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کرده ایم، قرار می دهیم تا شیرینی ها اماده شوند.

مرحله ۷: خنک کردن و نگهداری شیرینی‌ها

پس از اینکه کار پخت شیرینی ها به پایان رسید، صبر می کنیم تا شیرینی ها کاملا خنک شوند سپس به آرامی به ظرف مورد نظرمان منتقل می کنیم. این شیرینی را می توانید تا یک تا دو هفته در یخچال نگهداری کنید.

 

نکات پخت شیرینی نخودچی

شیرینی نخودچی بدون فر

ابتدا یک قابلمه بزرگ را روی شعله ملایم قرار می دهیم و یک شعله پخش کن هم زیر قابلمه قرار می دهیم. در ادامه یک سه پایه داخل قابلمه قرار می دهیم و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درب قابلمه را می گذاریم تا کاملا گرم شود. پس از گذشت این زمان شیرینی های قالب زده را داخل یک سینی با قطر مناسب قرار می دهیم و داخل قابلمه روی سه پایه می گذاریم و روی درب قابلمه یک دم کنی قرار می دهیم تا حرارت داخل قابلمه هدر نرود و شیرینی ها زودتر بپزند.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پخت شیرینی طول می کشد، زمانی که زیر شیرینی طلایی شد یعنی پخته است. پس از پخت به شیرینی ها دست نزنید چون خیلی سریع پودر می شوند، صبر کنید خنک شوند سپس شیرینی ها را جمع کنید. برای توضیحات کامل تر می‌توانید به آموزش «شیرینی نخودچی بدون فر» مراجعه کنید.

شیرینی نخودچی با روغن مایع

برای تهیه شیرینی نخودچی با روغن مایع، ابتدا آرد سفید و نخودچی را الک کرده و با پودر قند و پودر هل مخلوط می‌کنیم تا یکدست شود. روغن مایع ولرم را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم تا خمیر منسجمی حاصل شود. پس از ورز دادن خمیر به مدت یک دقیقه، فر را گرم کرده و خمیر را بین دو لایه نایلون قرار داده و به قطر یک سانتی‌متر باز می‌کنیم. با کاتر دلخواه قالب زده و در سینی فر چیده، بدون نیاز به کاغذ روغنی، می‌توان سینی را روغنی کرد. برای تزیین، پودر پسته روی خمیرها پاشیده و سپس به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه در فر می‌پزیم. دستور کامل این شیرینی را در آموزش «شیرینی نخودچی با روغن مایع» بخوانید.

شیرینی نخودچی لاته

برای تهیه شیرینی نخودچی لاته، ابتدا کره را به دمای اتاق رسانده و با پودر قند مخلوط کرده تا کرمی و سبک شود. سپس پودر هل و آرد نخودچی الک شده را اضافه کرده و خمیر را یکدست می‌کنیم. خمیر را دو بار چرخ کرده و در سینی فر به شکل مستطیل و به ضخامت ۳ تا ۴ سانتی‌متر می‌چینیم. برای روکش لاته، زرده تخم‌مرغ و پودر قند را هم زده، آب لیمو و قارچ اضافه کرده و روی خمیر پخش می‌کنیم. پس از تزیین با خلال پسته و استراحت ۱۰ دقیقه‌ای خمیر، فر را گرم کرده و شیرینی‌ها را ۱۰ دقیقه می‌پزیم تا کاملاً پخته شوند. آموزش کامل این شیرینی جذاب را در مطلب «شیرینی نخودچی لاته» بخوانید.

به پخت شیرینی ادامه بدید!

حالا که با هم یاد گرفتیم چطور شیرینی نخودچی خوشمزه درست کنیم، امیدوارم این شیرینی‌های خوش طعم و دوست‌داشتنی همیشه یادآور خاطرات خوب و شیرین برای شما باشد. اگر دوست دارید سفره عید یا مهمانی‌هاتون رو با شیرینی‌های متنوع‌تری زینت بدید، پیشنهاد می‌کنم سری هم به آموزش‌های «شیرینی بهشتی» و «شیرینی کشمشی» بزنید.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 23 اسفند 1402
مطالب مرتبط
طرز تهیه نان گاتا ارمنی خوشمزه و مخصوص به صورت مغزدار

طرز تهیه نان گاتا ارمنی خوشمزه و مخصوص به صورت مغزدار

طرز تهیه نان گاتا نان گاتا یکی از انواع نان های خوشمزه مغزدار و پرطرفدار در سراسر جهان است که اصالتا یک نان ارمنی می باشد، برای شماهده این آموزش در ادامه …

طرز تهیه قرابیه مغزدار خوشمزه و مخصوص با مغز شکلاتی

طرز تهیه قرابیه مغزدار خوشمزه و مخصوص با مغز شکلاتی

طرز تهیه قرابیه مغزدار شیرینی قرابیه از شیرینی های سنتی تبریز است. این شیرینی در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله تبریز و شهرستان قزوین و شهرستان زنجان ، هم چنین در جمهوری …

طرز تهیه شیرینی کیکی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی

طرز تهیه شیرینی کیکی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی

طرز تهیه شیرینی کیکی شیرینی کیکی یکی از انواع شیرینی های قدیمی و نوستالوژیک ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.