طرز تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه و مخصوص به روش جنوبی

طرز تهیه قلیه تن ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار تصویری

قلیه ماهی یکی از غذاهای سنتی جنوب کشور است که خیلی خوش طعم و عطر است. اما با وجود ماهی در این خورش، سختی جدا کردن سیخ ماهی و تمیز کردن ماهی ها، پخت این غذا را می تواند مشکل کند. این غذا با استفاده از تن ماهی طبخ می شود که مشکلات طبخ ماهی را ندارد و مزه خوشایندی به خورش می دهد. این غذا را می توان برای مهمانی ها و مجالس تهیه نمود و در کنار انواع کته و برنج سرو کرد. وجود تمر هندی و سبزیجات معطر، طعم و عطر خوبی به تن ماهی می دهد که برای هر سلیقه ای خوشایند است.

مواد لازم برای ۴ نفر
کنسرو تن ماهی۲ عدد
گشنیز تازه۳۵۰ گرم
شنبلیله تازه۵۰ گرم
تمرهندی۱۵۰ گرم
پیاز۱ عدد درشت
سیر۱ حبه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز و زردچوبهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت قلیه تن ماهی

مرحله اول

در ابتدای کار، یک تابه بزرگ برداشته و روی حرارت قرار می دهیم. در ادامه گشنیز و شنبلیله را به صورت ساطوری شده خرد می کنیم و درون تابه می ریزیم و هم می زنیم تا آب آن کشیده شود. سپس روغن اضافه کرده و کمی تفت می دهیم.

مرحله دوم

وقتی رنگ سبزی ها عوض شد آن را از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم. تابه را تمیز می کنیم و مجددا روی حرارت قرار می دهیم. پیاز را رنده کرده و درون تابه می ریزیم. وقتی آب آن کشیده شد، کمی روغن نیز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا طلایی شود.

مرحله سوم

سپس سیر را له می کنیم و به پیاز ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم. بعد از این که سیر تفت داده شد و بوی آن بلند شد، فلفل ها و زردچوبه و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ و بوی ادویه ها و رب خارج شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تمر هندی را در دو پیمانه آب جوش حل می کنیم. سپس از صافی رد می کنیم تا قسمت های اضافی و هسته های آن جدا شود و یک مخلوط یک دست به وجود آید. در ادامه تمر هندی را به تابه اضافه می کنیم و هم می زنیم.

مرحله پنجم

وقتی به طور کامل مخلوط شد، سبزی های سرخ شده را اضافه می کنیم. کمی آب جوش اضافه کرده و می گذاریم تا کم کم بپزد و جا بیفتد. در این مرحله نمک را نیز اضافه می کنیم. حدود یک ساعت زمان می دهیم تا خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.

مرحله ششم

پس از گذشت حدودا ۱ ساعت کنسرو هایی که از قبل جوشانده ایم را باز کرده و به خورش اضافه می کنیم. می گذاریم یک ربع با حرارت ملایم بجوشد تا طعم خورش به خورد ماهی ها برود. خورش آماده است که می توان کنار برنج ( آموزش برنج آبکش ) ، سرو نمود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 30 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.