طرز تهیه مرغ خوشمزه و مخصوص با سس زرشک خوشرنگ

طرز تهیه مرغ با سس زرشک

مرغ با سس زرشک , طرز تهیه مرغ با سس زرشک

مرغ با توجه به طعم و قیمت مناسبی که دارد و باب میل خیلی از سلیقه ها است، از دیر باز مورد توجه قرار گرفته است. این خوراک هم به عنوان خورش کنار برنج و هم به عنوان خوراک در کنار نان سرو می شود. با توجه به ترکیب طعم زرشک، گوجه، آلو بخارا و رب اناز، طعم ملس و خوشایندی روی مرغ ایجاد می کند که طعم مطلوبی بدست می آید. همچنین، با توجه به این که در این غذا از فیله مرغ استفاده شده است، زمان زیادی برای پخت لازم ندارد و می توان به عنوان غذاهای سریع مد نظر قرار داد و جایگزین خوبی برای خورش ها در مجالس و مهمانی ها است.

مواد لازم برای 4 نفر
فیله مرغ800 گرم
گوجه فرنگی4 عدد
زرشک3 قاشق غذاخوری
پیاز1 عدد بزرگ
آلو بخارا8 عدد
رب انار1 قاشق غذاخوری
شکر1 قاشق غذاخوری
آب مرغ یا آب ساده1 لیوان
زعفران دم کرده4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت مرغ با سس زرشک

مرحله اول

برای تهیه مرغ خوشمزه و مجلسی با سس زرشک در ابتدای کار، گوجه ها را پوست کنده خرد می کنیم و با زرشکی که از قبل شستیم و آبکش کردیم، و کمی آب، در مخلوط کن میکس کرده تا یک دست شود.

مرحله دوم

سپس یک ماهی تابه برداشته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. کمی روغن کف تابه ریخته و صبر می کنیم کمی داغ شود. پیاز را پوست کنده و رنده می کنیم. آب آن را می گیریم و داخل روغن داغ شده، تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

مرحله سوم

در این مرحله زردچوبه و فلفل قرمز را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا رنگ باز کند. سپس مایه گوجه و زرشک را به پیاز ها اضافه کرده و تفت می دهیم. کمی که حرارت دید و تفت خورد و رنگ گوجه فرنگی ها باز شد،

مرحله چهارم

آلو بخارا را که از قبل شستیم به ماهی تابه اضافه می کنیم. سپس رب انار ملس را به آن اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا طعم آن در کل مواد پخش شود. با توجه به ذائقه خانواده، میزان شکر را تعیین می کنیم.

مرحله پنجم

اگر لازم بود می توان به دلخواه شکر را از دستور، حذف کرد. مواد را کمی روی حرارت هم می زنیم و تفت می دهیم. سپس آب مرغ یا در صورتی که آب مرغ موجود نباشد، به جای آن آب اضافه می کنیم. کمی زعفران دم کشیده به مخلوط اضافه می کنیم.

مرحله ششم

سپس در ماهی تابه را می بندیم تا با حرارت ملایم، سس به جوش آید و جا بافتد. این نکته قابل ذکر است که سس نباید آبکی باشد و بهتر است غلیظ شود. طعم آن ملس است ولی با توجه به ذائقه خانواده یا مهمان ها قابل تغییر است.

مرحله هفتم

فیله مرغ را به صورت مکعب های تقریبا یک اندازه برش می زنیم. هم اندازه بودن تقریبی مرغ، به زیبایی غذا کمک می کند. درون یک ماهی تابه ای که روی حرارت زیاد قرار داده ایم، کمی روغن می ریزیم و فیله ها را درون آن سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

سپس فلفل سیاه و نمک و زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم و بعد از کمی تفت دادن و مخلوط کردن، از روی حرارت بر می داریم. فیله ها را به سس زرشک اضافه می کنیم و درون ظرف سرو می ریزیم.

مرحله نهم

می توان قبل از سرو نیز اجازه داد فیله ها با سس کمی بجوشد تا مزه آن به خورد مرغ برود اما می توان سس را در ظرف سرو روی فیله ها ریخت. این کار سلیقه ای است. این خوراک را می توان در کنار برنج زعفرانی یا نان سرو کرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 21 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.