طرز تهیه خورش مرغ آلو خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

طرز تهیه خورش مرغ آلو

طرز تهیه مرغ آلو شمالی با آلو سیاه با گردو با رب انار بخارا مجلسی xvc jidi o va lvy Hg 

خورش مرغ آلو یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود. این خورش خوشمزه اصالتا متعلق به استان های شمالی کشورمان مثل استان گیلان و مازندران می باشد و با مواد و دستورهای زیادی تهیه می شود. در تهیه این خورش می توانیم به دلخواه از موادی مانند آلو سیا، آلو بخارا، مغز گردو و رب انار استفاده کنیم. در استان گیلان این خورش معمولا با گوشت اردک یا غاز تهیه می شود و به همین دلیل طعم فوق العاده خوشمزه تری دارد، البته به دلیل اینکه در شهرهای دیگر کشور گوشت اردک و غاز به راحتی گیر نمی آید معمولا برای تهیه این خورش از گوشت مرغ یا بلدرچین استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
ران و سینه مرغ4 تکه
آلو سیاه یا بخارا12 عدد
پیاز2 عدد متوسط
برگ بو2 برگ
زعفران دم کرده2 قاشق غذاخوری
کره20 گرم
زرشک2 قاشق غذاخوری
آبغوره1 یا 2 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت خورش مرغ آلو

مرحله اول

برای تهیه خورش مرغ آلو خوشمزه ابتدا آلوها را داخل کاسه ای قرار می دهیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا 3 ساعت خیس بخورند. در ادامهسینه های مرغ را روی تخته آشپزخانه می گذاریم.

مرحله دوم

سپس به صورت مکعب های 2 در 3 سانتیمتر خرد می کنیم.پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و 2 قاشق غذاخوری روغن داخل ان می ریزیم.

مرحله سوم

در ادامه پیازهای خرد شده را نیز همراه با زردچوبه و فلفل اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند.بعد تکه های مرغ را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رنگ آن ها تغییر کند و برگ بو و کمی نمک و آب جوش روی مواد می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس درب قابلمه را می گذاریم تا مرغ ها حدودا 1 ساعت بپزند. در ادامه تکه های مرغ را تست می کنیم اگر پخته بودند شعله را خاموش می کنیم و تکه های مرغ را داخل آبکشی قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

مرحله پنجم

در این مرحله آلوهای خیس خورده را داخل آبکش می ریزیم و کنار می گذاریم. پیاز بزرگ را پوست می کنیم و می شوییم و خلالی خرد می کنیم و تابه ای را روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم.

مرحله ششم

سپس پیازها را همراه با کمی فلفل اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد اجازه می دهیم تا پیازها طلایی شوند،آنوقت تکه های مرغ را داخل تابه قرار می دهیم و روی آن ها زعفران می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس هر دو طرف آن ها را سرخ می کنیم و آلوها را به همراه آب تکه های مرغ اضافه می کنیم و حدودا 1 الی 2 لیوان آب روی خورشت می ریزیم و اجازه می دهیم تا آب خورشت به غلظت مطلوب برسد و جا بیفتد.

مرحله هشتم

حالا زرشک را پاک می کنیم و می شوییم و با دستمالی آن ها را خشک می کنیم و شیرجوش را روی حرارت کم قرار می دهیم و کره را داخل آن می اندازیم و ذوب که شد زرشک را اضافه می کنیم و 30 ثانیه بعد گلاب را می افزاییم.

مرحله نهم

بعد کمی زرشک را داخل تابه ای می ریزیم و تفت می دهیم و آبغوره به آن اضافه می کنیم و بعد این ترکیب را به خورشت می افزاییم و اجازه می دهیم تا خورشت قوم یابد.بعد از جاافتادن خورشت آن را در ظرف مورد نظرمان می ریزیم و با پلو نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 4 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.