طرز تهیه برنجوش پلو ماهی مخصوص و خوشمزه به روش بوشهری

طرز تهیه برنجوش

طرز تهیه برنجوش بوهشری غذای خوشمزه جنوبی استان بوشهر با ماهی شوریده

برنجوش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه از غذاهای قدیمی استان بوشهر است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در روش سنتی این غذای خوشمزه را با رشته های دست ساز خانگی درست می کنند. در روشی دیگر که بیشتر فراگیر شده است از برنج در تهیه این غذای خوشمزه استفاده می شود که برای هموطنان در استان های دیگر هم راحت تر می باشد. این غذیا خوشمزه را در استان بوشهر به همراه ماهی شور درست می کنند و اگر به این استان سر زدید حتما این غذا را در رستوران های سنتی بوشهر امتحان کنید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 2 نفر
برنج2 پیمانه
شیره2 قاشق غذاخوری
ماهی شوریده2 تکه فیله شده
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
ادویه ماهیبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت برنجوش

مرحله اول

برای تهیه برنجوش خوشمزه به روش سنتی بوشهری ابتدا برنج را نسبته به نوع آن بین 30 دقیقه تا 3 ساعت می خیسانیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت زیاد قرار می دهیم و آنرا تا نیمه آب پر می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله کمی روغن به آب درون قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا آب به نقطه جوش برسد. در ادامه برنج خیسانده شده را به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم و صبر می کنیم برنج نیمپز شود.

مرحله سوم

پس از گذشت 5 تا 7 دقیقه باید برنج را آبکشی کنیم، زیرا در تهیه این غذا باید برنج را زنده تر ( سفت تر ) آبکشی کنیم. در ادامه شیره خرما را به برنج آبکش شده اضافه می کنیم و با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که مقدار شیره خرما به ذائقه خودمان بستگی دارد و در صورت تمایل می توانیم مقدار آنرا کم یا زیاد کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن داخل قابلمه می ریزیم.

مرحله پنجم

حالا برنج آبکش شده را درون قابلمه می ریزیم، سپس باقیمانده شیره خرما که از زیر آبکش خارج شده است را روی برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم. حرارت زیر قابلمه باید کاملا ملایم باشد تا غذا اماده شود.

مرحله ششم

به دلیل استفاده از شیره خرما، اگر حرارت زیر قابلمه زیاد باشد ته دیگ برنجوش خیلی سریع می سوزد. در همین حین مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه ماهی روی فیله های ماهی می پاشیم و با دست ماساژ می دهیم.

مرحله هفتم

حالا ماهی ها را 15 تا 30 دقیقه کنار می گذاریم تا طعم دار شوند. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد دو طرف ماهی ها را سرخ می کنیم.

مرحله هشتم

حالا روغن اضافی ماهی را با دستمال حوله ای می گیریم و آنها را کنار می گذاریم. پس از اینکه برنجوش آماده شد، انرا به صورت قالبی درون دیس می کشیم. در ادامه تکه های ماهی سرخ شده را روی برنجوش قرار داده و سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 11 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.