طرز تهیه ماهی لا پلو خوشمزه و مخصوص به روش سنتی جنوبی

طرز تهیه ماهی لا پلو

طرز تهیه ماهی لای پلو  ماهی پلو پلو ماهی بوشهری طرز تهیه ماهی وسط برنج ماهی لا پلو جنوبی طرز تهیه ماهی پلو مخلوط 

ماهی لا پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه که نوعی قاطی پلو محسوب می شود یکی از غذاهای معروف و بسیار دوست داشتنی جنوب کشورمان است که آنرا می توانیم با انواع ماهی ها درست کنیم. برای تهیه این ماهی خوشمزه حتما از ماهی هایی باید استفاده کنیم که استخوان و تیغ نداشته باشند. ماهی هایی مثل مارلین، شیر و قباد برای تهیه این غذا مناسب هستند، البته می توانیم از ماهی هایی مثل قزل آلا هم استفاده کنیم، ولی باید تیغ های ریز ماهی را به طور کامل با موچین خارج کینیم، سپس در تهیه این غذا استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی جنوبی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
فیله ماهی600 گرم
سبزی معطر350 گرم
پیاز1 عدد
سیر2 حبه
پودر سیر و دارچینبه مقدار کافی
زنجبیل و کاریبه مقدار کافی
زعفران و فلفل قرمزبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت ماهی لا پلو

مرحله اول

برای تهیه ماهی لا پلویی به روش جنوبی ابتدا سبزی ها که شامل جعفری، برگ سیر، گشنیز، تره و شوید به میزان مساوی است را پاک می کنیم و می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.

مرحله دوم

بعد روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و یا داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم. ماهی های بدون استخوان و فیله را می شوییم و روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله سوم

سپس داخل کاسه ای می ریزیم و کاری،زردچوبه،نمک،پودر سیر،فلفل قرمز،زنجبیل را روی ماهی های می پاشیم و با دست آرام ماهی ها را با ادویه ها آغشته می کنیم.پیاز را به همراه سیرها پوست می گیریم و می شوییم.

مرحله چهارم

حالا روی تخته آشپزخانه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و سیر را رنده ریز می کنیم و کنار می گذاریم. تابه ای را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و صبر می کنیم تا روغن گرم شود.

مرحله پنجم

در ادامه ماهی های خرد شده را اضافه می کنیم و آرام تفت می دهیم چون ماهی گوشت نرمی دارد و خیلی زود می پزد نیاز نیست زیاد تفت بدهیم همین که یک طرف آن رنگش تغییر کرد آن را بر می گردانیم تا طرف دیگرش نیز بپزد.

مرحله ششم

در این مرحله با کفگیر ماهی های تفت خورده را از داخل تابه خارج می کنیم و در بشقابی می ریزیم و پیازها را داخل همان تابه می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا نرم و سبک شود و بعد سیرها را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

سپس کمی تفت می دهیم و سبزی های خرد شده به همراه ماهی های سرخ شده می افزاییم و همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شوند و دارچین و کمی زعفران نیز به مواد اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا مجددا مواد را تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. سپس قابلمه ای را تا نیمه آب می کنیم و روی حرارت نسبتا زیاد قرار می دهیم و کمی نمک نیز به آن اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا آب به جوش بیاید.

مرحله نهم

برنج خیس خورده را می شوییم و زمانیکه آب در حال جوشیدن بود آب داخل برنج را خالی می کنیم و برنج را داخل آب در حال جوشیدن می ریزیم و یک هم می زنیم و اجازه می دهیم تا به مدت تقریبا 7 دقیقه برنج بپزد.

مرحله دهم

بعد مجددا به برنج سر می زنیم و یک دانه از آن را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف آن نرم و مغزش سفت بود برنج را آبکش می کنیم.قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا کف آن خشک شود و روغن می ریزیم.

مرحله یازدهم

اگر تمایل داشتید ته دیگ نان یا هر چیز دیگری کف قابلمه قرار می دهیم و با کفگیر کمی برنج داخل قابلمه می ریزیم و بعد کمی از مخلوط ماهی می ریزیم و مجددا لایه بعد برنج و لایه بعدی ترکیب ماهی می ریزیم.

مرحله دوازدهم

این لایه ها تکرار می شود تا مواد تمام شود و در لایه آخر برنج می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت نسبتا زیاد قرار می دهیم تا بخار داخل قابلمه بپیچد و بعد حرارت را کم می کنیم تا ماهی لاپلو پخته شود.

مرحله سیزدهم

حدودا 1 ساعت تا 1 ساعت 15 دقیقه بعد غذا پخته شده است. در ادامه کمی از روی برنج بر می داریم، سپس با زعفران دم کرده و مقداری کمی روغن یا کره برای تزئین روی پلو مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله کمی روغن روی ماهی پلو می ریزیم، سپس با کفگیر یه خوبی برنج را با ماهی زیر و رو می کنیم تا کاملا مخلوط شود. در پایان مایه لا پلو را در دیس می کشیم و روی آن نیز با برنج زعفرانی تزئین می کنیم و نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 5 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.