طرز تهیه کتلت ماش خوشمزه و مخصوص به روش شمالی

طرز تهیه کتلت ماش

طرز تهیه کتلت ماش خوشمزه بدون گوشت چرخ کرده

کتلت ماش یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این کتلت خوشمزه هم مانند کتلت گیاهی بدون استفاده از هیچ گونه گوشتی تهیه می شود و به همین دلیل برای کسانی که منع مصرف گوشت دارند یک گزینه مناسب می باشد. البته در برخی دستورها به این کتلت گوشت چرخ کرده هم اضافه می کنند که کاملا اختیاری می باشد، اما دستور اصلی این کتلت بدون وشت می باشد و با سیب زمینی تهیه می شود. در تهیه کتلت ماش از سبزیجات معطری مانند پیازچه، جعفری و گشنیز استفاده می شود و اضافه کردن سبزیجات معطر محلسی می تواند به خوشمزه تر شدن این کتلت کمک کند، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
سیب زمینی2 عدد بزرگ
ماش1 پیمانه
پیاز1 عدد درشت
سیر2 حبه
جعفری و گشنیز1 دسته کوچک
تخم مرغ1 عدد
پیازچه3 ساقه
فلفل دلمه ای1 عدد
پاپریکا و زنجبیلبه مقدار کافی
فلفل سفید و فلفل قرمزبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کتلت ماش

مرحله اول

برای تهیه کتلت ماش خوشمزه ابتدا ماش را از شب قبل داخل یک کاسه آب می خیسانیم تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود. پس از اینکه نفخ ماش را گرفتیم آنرا آبکشی می کنیم و داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

حالا 2 پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا ماش به طور کامل بپزد و آب درون قابلمه کشیده شود. در همین حین سیب زمینی ها را به همراه 2 پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و اجازه می دهیم سیب زمینی ها آبپز شوند. پس از اینکه ماش پخت آنرا داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که باید حتما آب اضافی ماش ها را بگیریم سپس به کاسه اضافه کنیم. در ادامه سیب زمینی های آبپز شده را پوست می گیریم و با گوشتکوب له می کنیم سپس به کاسه حاوی ماش اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله سیر، پیاز و فلفل دلمه ای را با رنده ریز رنده می کنیم، سپس به کاسه مواد اضافه می کنیم. در ادامه پیازچه، جعفری و گشنیز را به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم، سپس به کاسه می افزاییم.

مرحله ششم

حالا تخم مرغ را به همراه مقداری پاپریکا، زنجبیل، فلفل سفید، فلفل قرمز، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه می کنیم. در ادامه مواد را با قاشق یا دست به خوبی ترکیب می کنیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند.

مرحله هفتم

در صورتی که مایه کتلت شل و آبکی بود، 1 قاشق پودر سوخاری ریز یا پودر نان خشک به ان اضافه می کنیم تا حالتی منسجم و چسبناک داشته باشد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله هشتم

پس از گذشت 30 دقیقه تا یک ساعت کاسه حاوی مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. حالا کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود.

مرحله نهم

پس از اینکه روغن داغ شد، به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کتلت بر می داریم و با دست آنرا به صورت گرد شکل می دهیم و با کف دست کمی تخت می کنیم، سپس به آرامی درون روغن داغ می اندازیم تا کتلت ها سرخ شوند.

مرحله دهم

پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، انها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز به خوبی سرخ شود. در پایان کتلت ها را داخل ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 15 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.