طرز تهیه شامی هویج خوشمزه و مجلسی به روش اصفهانی

طرز تهیه شامی هویج

طرز تهیه شامی هویج اصفهانی قمی بدون گوشت کاشان با آرد نخودچی کتلت هویج شیرین ahld i d 

شامی هویج یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم سس شامی
گوجه فرنگی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد درشت
شکر۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور تهیه سس شامی

مرحله اول

برای تهیه این سس خوشمزه ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب تفت می دهیم تا پیاز طلایی شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه می دهیمف سپس رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود، سپس گوجه فرنگی ها را پوست می گیریم و پس از رنده کردن به تابه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا باید صبر کنیم تا سس غلیظ شود، سپس سرکه را به همراه سکر اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند. در صورت تمایل می توانیم به جای استفاده از شکر و سرکه از آب لیمو ترش استفاده کنیم.

مرحله چهارم

می توانیم این سس را به صورت جداگانه در کنار شامی هویج سرو کنیم، یا اینکه به سلیقه خود شامی ها را درون سس قرار دهیم تا به مدت به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درون سس بجوشند و سس به طور کامل به خورد شامی ها برود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سیب زمینی۱ عدد درشت
هویج۳ عدد متوسط
پیاز۱ عدد بزرگ
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شامی هویج

مرحله اول

برای تهیه شامی هویج مجلسی ابتدا سیب زمینی را به همراه هویج و پیاز پوست گرفته، سپس با رنده ریز رنده می کنیم. در ادامه با فشار دست آب اضافی شان را می گیریم و به یک کاسه بزرگ و جادار منتقل می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری آرد نخودچی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و با دست مواد را چند دقیقه مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و منسجم شوند، سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم.

مرحله سوم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت کاسه حاوی مایه شامی را از یخچال خارج می کنیم. حالا در صورتی که مایه شامی چسبناک و منجسم نبود می توانیم یک تخم مرغ نیز به آن اضافه کنیم تا کاملا چسبناک و منسجم شود.

مرحله چهارم

سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه شامی بر می داریم و با دست شکل می دهیم، سپس وسط شامی را با انگشت سوراخ می کنیم و در روغن می اندازیم.

مرحله پنجم

پس از اینکه یک سمت کتلت ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. در ادامه شامی ها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان کشیده شود، سپس به همراه سس گوجه فرنگی سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 3 مهر 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.