طرز تهیه نان پیده خوشمزه و مخصوص به روش اصیل ترکیه ای

طرز تهیه نان پیده

طرز تهیه پیده ماه رمضان , نان پیده تیرناک , نان پیده ترکیه ای بدون فر , xvc jidi khk  dni

نان پیده یکی از انواع نان های مخصوص ترکیه ای است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به نان بربری دارد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با چی شی همراه باشید.

همچنین ببینید : طرز تهیه نان شیرمال خوشمزه و مجلسی  خانگی به روش سنتی

مواد لازم نان پیده
آرد سفید۳ تا ۴ پیمانه
شیر ولرم۱ پیمانه
آب ولرم½ پیمانه
شکر۲ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق چایخوری
کنجد و سیاه دانه۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت نان پیده

مرحله اول

ابتدا آب ولرم را به همراه ۱ قاشق غذاخوری شکر و خمیر مایه فوری داخل یک ظرف مناسب مخلوط می کنیم، سپس درب ظرف را می گذاریم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم مواد زیاد شود و خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

در ادامه شیر ولرم را به همراه نمک، روغن مایع و باقیمانده شکر داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه پس از اینکه خمیر مایه عمل امد، آنرا نیز به دیگر مواد اضافه کرده و در حدی که یکدست شوند مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

آرد را سه مرتبه الک می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا خمیر جمع شود. چون جذب آب در آردهای مختلف متفاوت است، بهتر است آرد را کم کم به خمیر اضافه کنیم تا خمیر خشک و سفت نشود.

همچنین ببینید : طرز تهیه نان قندی خانگی خوشمزه و ساده به روش ساوه ای

مرحله چهارم

پس از اینکه خمیر را به خوبی ورز دادیم ، یک کاسه با حجم دو برابر خمیر را چرب می کنیم و خمیر را داخل آن می ریزیم. حالا روی خمیر را با سلفون می پوشانیم و روی سلفون هم یک پارچه می اندازیم و در یک جای گرم قرار می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله پنجم

حدود یک ساعت زمان برای استراحت خمیر کافی است. پس از گذشت یک ساعت خمیر را کمی ورز می دهیم تا پف ان بخوابد سپس انرا به ۴ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و با وردنه به صورت گرد با قطر یک سانتی متر باز می کنیم.

مرحله ششم

حالا داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیرهای باز شده را داخل سینی فر قرار می دهیم. در همین حالت یک پارچه تمیز روی خمیرها می کشیم تا خشک نشوند، سپس به مدت ۳۰ دقیقه در همین حالت به خمیرها استراحت می دهیم.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۳۰ دقیقه با انگشت روی خمیر به سلیقه خود طرح می زنیم. حالا زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ را به خوبی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند، سپس روی نان ها را رومال می کنیم و کمی کنجد و سیاه دانه می پاشیم.

مرحله هشتم

فر را از ۱۰ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا کاملا گرم شود. حالا نان ها را به مدت ۴۰ تا ۵۰ زمان نیاز است تا نان ها بپزند. پس از اینکه نان ها اماده شدند چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روش نان ها رنگ بگیرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 24 خرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/mary.food.mood

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.