طرز تهیه کلمپه با روغن مایع خوشمزه به روش کرمانی

طرز تهیه کلمپه با روغن مایع

طرز تهیه کلمپه با روغن مایع , دستور پخت کلمپه کرمانی با روغن مایع

کلمپه با روغن مایع یکی از انواع شیرینی های اصیل ایرانی و مربوط به شهر کرمان است که از مایه خمیری و مواد میانی تشکیل شده است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلمپه با روغن مایع در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلمپه با روغن مایع
تخم مرغ ۱ عدد
آرد سفید۱۷۵ گرم
پودر قند۵۵ گرم
روغن مایع۵۰ گرم
بکینگ پودر۳ گرم
وانیلنوک قاشق چایخوری
مواد لازم برای میان کلمپه
خرما۱۰۰ گرم
آب۳ قاشق غذاخوری
پودر دارچینبه مقدار کافی
پودر هلبه مقدرا کافی
مغز گردو (اختیاری)به مقدار کافی

طرز تهیه کلمپه با روغن مایع

مرحله اول

برای تهیه کلمپه بدون روغن مایع در ابتدای کار مواد مغزی را آماده می کنیم، برای این منظور هسته های خرما را جدا کرده، سپس درون یک تابه مناسب ریخته و تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا آب را به تابه می افزاییم.

مرحله دوم

در ادامه خرما را با پشت قاشق به صورت مداوم مخلوط کرده، سپس خوب له می کنیم و پودر دارچین را به همراه پودر هل به تابه اضافه می کنیم. حالا مواد مغزی را به خوبی مخلوط می کنیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم تا خنک شود.

مرحله سوم

در این مرحله برای تهیه خمیر کلمپه ابتدا تخم مرغ را به همراه روغن مایع و وانیل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس پودر قند را درون الک ریخته و روی مواد درون کاسه الک می کنیم. در ادامه مواد درون کاسه را با قاشق مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

زمانی که مخلوط تخم مرغ کاملا یکدست شد، آرد را به همراه بکینگ پودر درون الک ریخته و ۳ مرتبه الک می کنیم. در ادامه مخلوط آرد را کم کم به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که کمی چسبنده است حاصل شود.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید اضافه کردن بیش از حد آرد برای از بین بردن چسبندگی خمیر، باعث می شود هنگام مهر زدن روی آن ترک های ریز ایجاد شود. در ادامه فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود.

مرحله ششم

در ادامه بدون استراحت دادن به خمیر، روی سطح کار را با کاغذ روغنی پوشانده، سپس خمیر را روی آن قرار می دهیم. حالا مجددا روی خمیر را با کاغذ روغنی می پوشانیم و خمیر را با وردنه به قطر ۳ میلی متر باز می کنیم.

مرحله هفتم

حالا خمیر را با کاتر گرد لبه چین دار قالب می زنیم، سپس روی یکی از خمیر های کاتر خورده مقداری از مواد مغزی قرار می دهیم و یک خمیر کاتر خورده دیگر روی آن می گذاریم. در ادامه مهر را درون آرد فرو برده و خارج می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مهر را تکان می دهیم تا آرد اضافی از جدا شود، سپس روی خمیر قرار داده و با فشار عمیق مهر می زنیم. پس از مهر زدن، خمیر شیرینی حالت خورد را از دست می دهد مجددا آنرا کاتر گرد قالب می زنیم.

مرحله نهم

حالا به همین ترتیب خمیر ها را کاتر می زنیم و خمیر های اضافی را بدون ورز دادن جمع کرده و روی آن را با کاغذ روغنی پوشانیم، سپس با وردنه باز می کنیم. حالا سینی فر را با ورق فویل می پوشانیم و با مقداری روغن مایع چرب می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله خمیر های قالب زده شده را درون سینی با فاصله از هم می چینیم، سپس سینی را طبقه وسط فر قرار می دهیم. حالا اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و روی آن ها طلایی شود.

مرحله یازدهم

پس از گذشت این زمان، سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم شیرینی ها کاملا خنک شوند. پس از خنک شدن شیرینی ها، آنها را با کفگیر از سینی جدا کرده و درون ظرف مورد نظرمان می چینیم. در نهایت با عسل گرم روی آنها را رومال می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 13 خرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.