طرز تهیه آش زرشک خوشمزه و سنتی به روش خراسانی

طرز تهیه آش زرشک

آش زرشک , طرز تهیه آش زرشک , دستور پخت آش زرشک مازندرانی و خراسانی با زرشک تازه و خشک

آش زرشک یکی از انواع آش های بسیار قدیمی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان خراسان می باشد. البته در استان های شمالی کشور هم این آش با دستوری متفاوت تر درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش زرشک در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
آب زرشک۱ لیتر
نخود½ پیمانه
لوبیا چیتی½ پیمانه
لوبیا قرمز½ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
رشته آشی۱ مشت
مرزه خشک۳ قاشق غذاخوری
آویشن خشک۱ قاشق غذاخوری
زرشک تازه۳۰۰ گرم
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
عصاره آب قلم۱ تکه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
نعناع داغ و پیاز داغبرای تزیین آش

طرز تهیه آش زرشک

مرحله اول

برای تهیه آش زرشک خوشمزه ابتدا نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را در سه کاسه جداگانه می ریزیم و روی هر کدام حدود ۱ تا ۲ لیوان آب اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم خیس بخورند تا نفخ شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

پس از اینکه نفخ حبوبات را گرفتیم، آنها را آبکشی می کنیم و با هم داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه ۳ تا ۴ پیمانه آب اضافه می کنیم. حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا حبوبات به مدت یک ساعت تا یک ساعت و نیم بپزند.

مرحله سوم

پس از اینکه حبوبات پختند، آب باقیمانده در قابلمه را دور می ریزیم و حبوبات را کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب پیاز کشیده شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه آب پیاز کشیده شد، کمی روغن اضافه می کنیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا طلایی شود. در ادامه آرد و زردچوبه را به پیاز اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا طعم و بوی خامی آرد به طور کامل گرفته شود.

مرحله پنجم

در این مرحله آب زرشک را به همراه عصاره قلم ( آموزش درست کردن عصاره قلم ) و ۲ لیوان آب ساده به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه حبوبات پخته شده را نیز اضافه می کنیم و اجازه می دهیم مواد آش با هم کمی بپزند.

مرحله ششم

پس از اینکه آش به خوبی یکدست شد و لعاب انداخت، در ۲۰ دقیقه پایانی رشته آشی را خرد می کنیم و به همراه مرزه خشک و زرشک تازه به قابلمه اضافه می کنیم. حالا کمی زمان می دهیم تا رشته آشی لعاب بیندازد.

مرحله هفتم

بعد از گذشت ۲۰ دقیقه طعم آش را می چشیم و در صورت نیاز مقداری نمک و ادویه اضافه می کنیم. پس از اینکه آش آماده شد، آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به وسیله نعناع داغ و پیاز داغ آنرا تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 21 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.