طرز تهیه رشته عدسی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی سقز

طرز تهیه رشته عدسی

رشته عدسی , طرز تهیه رشته عدسی , خوراک عدسی با رشته

رشته عدسی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان کردستان می باشد و در شهرهای مختلف این استان با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رشته عدسی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای دو نفر
عدس آشی۱ پیمانه
رشته آشی۱ فنجان
پیاز۱ عدد
نعناع و پونه خشکبه مقدار دلخواه
کشک یا لیمو ترشبه دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه رشته عدسی

مرحله اول

برای تهیه رشته عدسی خوشمزه به روش کردستانی ابتدا عدس ها را پاک می کنیم، سپس درون یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه به کاسه به اندازه ای آب اضافه می کنیم که سطح آب حداقل یک بند انگشت بالاتر از عدس باشد.

مرحله دوم

حداقل باید عدس را به مدت ۲ ساعت بخیسانیم. پس از اینکه عدس را به خوبی خیساندیم، آنرا می شوییم و آبکشی می کنیم، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و ۳ پیمانه آب اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

بعد از گذشت ۱ ساعت، پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن به یک تابه مناسب اضافه می کنیم. در ادامه تابه را روی حرارت قرار می دهیم و کمی تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا ادویه ها با پیاز یکدست شوند. در پایان نعناع خشک و پونه خشک را به تابه اضافه می کنیم و در حد ۳۰ ثانیه تفت می دهیم.

مرحله پنجم

حالا مواد تفت داده شده را به قابلمه عدس اضافه می کنیم و کمی ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه رشته را به اندازه ریز یا متوسط خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس کمی ترکیب می کنیم.

مرحله ششم

حالا باید صبر کنیم تا خوراک رشته عدسی جا بیفتد. در پایان طعم خوراک را می چشیم و در صورت نیاز کمی نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم. در نهایت پس از اینکه خوراک لعاب انداخت، آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 21 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.