طرز تهیه رشته عدس یا آش پرپوله به روش سنتی سنندجی

طرز تهیه رشته عدس

طرز تهیه رشته عدس آش پرپوله غذای سنتی کجاست غذای محلی سنندج پرپوله پرپوله کردی پرپوله چیست آش کردستان طرز تهیه اش پرپوله

آش یکی از غذاهای سنتی ایرانی است. آش انواع مختلف دارد و بسته به مواد تشکیل دهنده آن و در شهرهای مختلف، نام متفاوتی دارد. یکی از این آش ها، آش رشته عدس است که یک آش سنتی سنندج و کردستان محسوب می شود. این آش علاوه از عدس و رشته تهیه می شود و به راحتی قابل پخت است. همچنین عدس راحت و زود پخته می شود برای همین زمان آماده کردن این آش کوتاه است. در این آش از رشته آشی یا رشته خانگی استفاده می شود که رشته ها ریز خرد می شود. همچنین طبق سلیقه و ذائقه خانواده می توان در این آش، کشک اضافه نمود.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس ریز۲ لیوان
رشته آشی۱ لیوان
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
روغنبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
آب۴ تا ۵ لیوان
نعنا و پونه و آویشنبه مقدار لازم

دستور پخت رشته عدس

مرحله اول

برای تهیه آش پرپوله در ابتدای کار، پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. سپس پیاز را درون قابلمه تفت می دهیم تا به طور کامل سبک و شفاف شود.

مرحله دوم

در این مرحله سیر را با رنده ریز رنده کرده و به پیاز ها اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس زنجبیل تازه را هم رنده کرده و اضافه می کنیم و تفت می دهیم. رب گوجه فرنگی را به پیازها اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله سوم

سپس نعنا یا پونه و اویشن را اضافه کرده و تفت می دهیم تا بوی سبزیجات آزاد شود. عدس را شسته و از چند ساعت قبل با آب خیس می کنیم. سپس آب عدس را خارج کرده و عدس را به مخلوط پیاز اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله، آب یا آب گوشت را اضافه کرده و درب ظرف را می بندیم تا به آرامی بپزد. برای خوشمزه تر شدن آش بهتر است از آب گوشت استفاده کنیم، وقتی عدس ها پخته شد، رشته آشی را ریز خرد کرده و به آش اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله نمک و فلفل سیاه را به همراه ادویه های دلخواه خود به خوراک اضافه کرده و مخلوط می کنیم. دوباره درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم تا آش عدسی به آرامی بپزد و جا بیفتد. در این آش می توان از کشک نیز استفاده کرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 11 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.