طرز تهیه کبه خوشمزه با گوشت و برنج به روش اصیل بوشهری

طرز تهیه کبه عربی

طرز تهیه کبه بوشهری ایلامی ارومیه خانم گلاور کبه حلب چکار کنیم کبه وا نرود کالری کبه برنجی بوشهری ایلامی خانم گلاور لبنانی بلغور غذای جنوبی کردی سیب زمینی

کبه یکی از انواع غذاهای معروف و پرطرفدار کشورهای عربی است که در جنوب کشورمان طرفداران بسیار دارد، برای مشاهده این آموزش اشپزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد متوسط
زرشک (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری
مغز گردو (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری
آب۵ پیمانه
جعفری۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
پودر هل و دارچینبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کبه جنوبی

مرحله اول

برای تهیه کبه برنج ابتدا باید برنج را به صورت کته بپزیم، برای این منظور برنج را به همراه ۵ پیمانه آب، زعفران دم کرده و مقداری نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به طور کامل جذب برنج شود و برنج بپزد.

مرحله دوم

وقتی کته آماده شد آنرا کنار می گذاریم تا خنک شود، در همین حین پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا زمانی که پیاز کارملی و سبک شود، سپس گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

گوشت را خوب تفت می دهیم تا تغیر رنگ دهد، سپس مقداری پودر هل، دارچین، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و پس از اینکه ادویه ها با مواد ترکیب شدند، وسط تابه را باز می کنیم و رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

رب گوجه فرنگی را خوب تفت می دهیم تا طعم خامی اش گرفته شود، حالا در صورت تمایل جعفری خرد شده، زرشک و گردو را اضافه می کنیم و پس از چند دقیقه تفت دادن یک لیوان آب اضافه می کنیم تا گوشت به طور کامل مغز پخت شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه آب درون تابه به طور کامل جذب مواد شد تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. پس از اینکه کته سرد شد باید آنرا چرخ کنیم، می توانید برای له شدن کته آنرا در مخلوط کن بریزید یا با گوشتکوب بکوبید تا کاملا له شود.

مرحله ششم

پس از اینکه برنج کاملا یکدست شد، دستمان را با آب مرطوب می کنیم و به اندازه یک پرتقال از کته بر می داریم و به شکل بیضی پهن می کنیم، سپس یک قاشق از مایه گوشت چرخ کرده روی کته قرار می دهیم و لبه های کته را جمع می کنیم.

مرحله هفتم

کبه به طور سنتی به صورت بیضی شکل جمع می شود شما می توانید به هر شکلی دوست دارید کبه ها را شکل دهید. به همین صورت تمام مواد را درست می کنیم و برای سرخ کردن مانند فلافل در یک تابه گود به حدی روغن می ریزیم که کبه ها در روغن شناور باشند.

مرحله هشتم

تخم مرغ را در یک کاسه خوب می زنیم تا بافتش یکدست شود، سپس کبه ها را در تخم مرغ می غلتانیم و در روغن می اندازیم تا سرخ شوند. حرارت زیر تابه باید کاملا ملایم باشد تا داخل کبه هم سرخ شود و خمیر نماند.

مرحله نهم

پس از اینکه رنگ کبه ها طلایی شد، انها را از روغن خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان خارج شود. در پایان کبه ها را در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه سس دلخواه سرو می کنیم.

نکات پخت کبه  برنج

نگهداری طولانی مدت کبه

برای اینکه بتوانیم کبه را مدت طولانی نگهداری کنیم، باید کبه های را آماده کنیم و داخل یک سینی درون فریزر قرار دهیم تا کاملا خنک شوند، سپس از فریزر خارج کنیم و بسته بندی کنیم. سپس مجددا در فریزر نگهداری کنیم.

توجه داشته باشید که اگر کبه ها را قبل از فریزر کردن، در فریزر قرار ندهیم تا کاملا خنک شوند، به هم می چسبند و ظاهرشان خراب می شود. برای سرخ کردن کبه های یخ شده هم نیاز نیست صبر کنیم تا یخ شان باز شود و می توانیم به همان صورت سرخ کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 29 شهریور 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه خوراک نخود یونانی خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه خوراک نخود یونانی خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه خوراک نخود یونانی خوراک نخود یونانی یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه کشور یونان است که با نخود آبگوشتی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به …

طرز تهیه تانتونی گوشت؛ این غذای خوشمزه ترکیه ای را از دست ندهید!

طرز تهیه تانتونی گوشت؛ این غذای خوشمزه ترکیه ای را از دست ندهید!

طرز تهیه تانتونی گوشت در دنیای پرمشغله امروز، همه ما به دنبال غذاهایی هستیم که هم خوشمزه باشند و هم زمان زیادی از ما نگیرند. “تانتونی گوشت” یکی از این غذاهای ترکیه …

طرز تهیه خوراک بامیه با کشک بسیار خوشمزه؛ یک غذای ساده و سنتی

طرز تهیه خوراک بامیه با کشک بسیار خوشمزه؛ یک غذای ساده و سنتی

طرز تهیه خوراک بامیه با کشک در این مطلب، قصد داریم شما را با یک دستور پخت ساده و در عین حال خوشمزه یعنی خوراک بامیه با کشک آشنا کنیم. این غذا، …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.