طرز تهیه گوزلمه پنیری خوشمزه و مجلسی به روش ترکیه ای

طرز تهیه گوزلمه پنیری

گوزلمه پنیری , طرز تهیه گوزلمه پنیری , دستور پخت گوزلمه پنیری

ترکیه یکی از کشور‌هایی است که غذا‌های آن در سراسر دنیا از جمله ایران طرفداران زیادی دارد. غذا‌ هایی مانند بورک، کباب دونر، کمپیر، فاصولیه، کاورما و …غذاهای معروف ترکیه هستند. گوزلمه نیز یک نان ترکی است که با خمیر مخصوص درست می‌ شود و انواع مختلفی مانند گوزلمه اسفناج، گوزلمه پنیر، گوزلمه سیب زمینی و … دارد. گوزلمه در ترکی معنای منتظر نباش یا نمان می‌ دهد و علت نامگذاری این نان به گوزلمه به خاطر سریع آماده شدنش است. ترکیه ای ها در خیلی از غذا هایشان از پنیر استفاده می‌ کنند. در گوزلمه پنیری روش تهیه بسیار ساده و فوری است و در آن می توان از انواع پنیرها به دلخواه استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گوزلمه پنیری در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم گوزلمه پنیری
شیر ولرمیک و نیم لیوان
پودر خمیر مایه خشکنصف قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق مربا خوری
نمک۱ قاشق مربا خوری
آرد۴ لیوان معادل ۵۵۰ گرم
مواد لازم برای چرب کردن
کره۱۰۰ گرم
روغن مایع آفتابگردان۴ الی ۵ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای داخل گوزلمه
پنیر سفید صبحانه یا پنیر لیقوانبه مقدار لازم
پنیر پیتزابه مقدار لازم
جعفریبه مقدار لازم
فلفل قرمز شیرین کاپیا (قلقل دلمه ای می توان جایگزین کرد)به دلخواه
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
ماست۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه گوزلمه پنیری

مرحله اول

برای تهیه نان گوزلمه پنیری در ابتدای کار، اگر از پودر خمیر مایه خشک فوری استفاده کنیم، داخل ظرف مناسبی همه مواد خمیر به غیر از آرد و نمک را می ریزیم و خوب با هم مخلوط می‌کنیم. بعد نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله دوم

شروع به ورز دادن می کنیم تا خمیر لطیفی به دست آید. سپس روی خمیر را می پوشانیم و به مدت نیم ساعت در محیط استراحت می دهیم تا عمل آید. اگر از پودر خمیر مایه خشک معمولی استفاده کنیم باید آن را فعال کنیم.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

برای این کار، آن را داخل ظرفی، با شیر ولرم و شکر اضافه کرده و کمی با هم مخلوط می کنیم و در ظرف را می بندیم،۱۰ دقیقه آن را کنار می گذاریم تا سطح آن حباب حباب شود و فعال شود. سپس نمک و آرد را کم کم اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس به خوبی ورز می دهیم و روی آن را پوشانده و نیم ساعت خمیر را در محیط استراحت می دهیم. خمیر عمل آمده را روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و به چهار چانه مساوی تقسیم کرده و آن ها را گرد می‌کنیم.

مرحله پنجم

یکی از چانه ها را با کمی آرد و وردنه به بزرگی سینی فر باز می کنیم. کره و روغن مایع را روی حرارت می گذاریم تا کره آب شود. از مخلوط کره و روغن کمی روی خمیر باز شده می ریزیم و پخش می کنیم. خمیر را از اطراف با دست می کشیم تا خمیر بزرگ‌تر شود.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

سپس مانند پاکت نامه خمیر را تا می‌زنیم. برای این کار، خمیر را از دو طرف به سمت وسط تا می زنیم. سپس از سمت پایین چندین مرتبه روی یکدیگر تا می‌زنیم تا شکل مربع شود. چانه دوم را هم به همین شکل باز می‌کنیم.

مرحله هفتم

حالا مخلوط کره و روغن روی آن می‌ریزیم از اطراف می کشیم تا بزرگ تر شود و خمیر اولی که به شکل مربع تا کرده‌ایم را دقیقا وسط خمیر باز شده دوم قرار می‌دهیم و دو مرتبه مانند روش قبل تا می‌زنیم. هردو چانه خمیر یک نان خواهد شد.

مرحله هشتم

پس دو چانه خمیر دیگر را هم به همین روش باز کرده،ر وغن می مالیم و تا می زنیم، یعنی دو دست خمیر دوتایی تا شده خواهیم داشت. روی دو دست خمیر تا شده را می پوشانیم و به مدت ۱۵ دقیقه داخل یخچال می گذاریم تا کره بین لایه ها سفت شود.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

سپس درون یک کاسه، پنیر سفید، پنیر پیتزا، جعفری خرد شده و فلفل خرد شده را با هم مخلوط می‌کنیم. بعد یک دست خمیر را از یخچال خارج می کنیم روی میز کار آرد پاشی شده انتقال می‌دهیم و با وردنه به شکل گرد باز می کنیم.

مرحله دهم

از مواد در نصف خمیر باز شده می ریزیم و با نصف دیگر خمیر روی مواد را می بندیم و لبه ‌های خمیر را محکم می کنیم. مانند نیم دایره یا هلال ماه می شود (دسته دوم خمیر را هم به همین شکل باز کرده و پر می‌کنیم).

مرحله یازدهم

در این مرحله خمیر پر شده را داخل سینی فری که کاغذ روغنی پهن کرده‌ایم، انتقال می دهیم. در یک کاسه زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط می کنیم تا یک دست شود. سپس روی آن را مخلوط زرده و ماست می‌مالیم.

طرز تهیه گوزلمه پنیری

با نوک چاقو روی آن خطوطی ایجاد می کنیم و روی خمیرها را با سلفون می پوشانیم. و به همین شکل داخل سینی به مدت ۱۰ دقیقه در محیط استراحت می دهیم. داخل فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه قرار می‌دهیم.

مرحله سیزدهم

توجه داشته باشید که باید حرارت از بالا و پایین تنظیم باشد ( منظور از حرارت بالا گریل نیست) تا موقعی که سطح آن طلایی شود و بپزد. بعد از خارج کردن از فر، روی آن ها را کمی کره می ‌مالیم و به صورت دلخواه برش زده و سرو می ‌کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 12 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.