طرز تهیه صبحانه کابلی خوشمزه به روش اصلی افغانستانی

طرز تهیه صبحانه کابلی

طرز تهیه صبحانه کابلی , دستور پخت صبحانه به روش افغانستانی

کابلی یک صبحانه محلی در شهرستان چابهار و اطراف آن محسوب می ‌شود و معمولاً کابلی را با نان روغنی یا نان پراتا می‌خورند. یکی از تفریحات دلچسب در سفر به چابهار هم این است که صبح زود بیرون رفت و طلوع آفتاب را دید و بعد کابلی و نان روغنی خیابانی خرید و لب دریا صبحانه خورد. البته کابلی معمولاً برای وعده اصلی ناهار درست می شود، در ماه رمضان کابلی می‌تواند جای شام را هم پر کند و هم می‌تواند به عنوان وعده افطار در سفره باشد و بسیار مقوی و خوشمزه است. طرز تهیه ها کاملاً متفاوت و ادویه‌ها که هرکس استفاده می کند متفاوت است و می‌تواند متناسب با ذائقه اش باشد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه صبحانه کابلی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم صبحانه کابلی
نخود آشی۲۰۰ گرم
گوجه فرنگی بزرگ نگینی خرد شده۲ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
فلفل سبز تند ساطوری۲ الی ۳ عدد
تمبر هندی۱ قاشق غذا خوری
ادویه کاری۱ قاشق چای خوری
نمک و فلفلبه اندازه کافی
زیرهنصف قاشق چای خوری
دارچینیک چهارم قاشق چای خوری
زنجبیلیک چهارم قاشق چای خوری
مواد لازم برای نان پرانا
آرد۲ لیوان
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
آببه مقدار لازم

طرز تهیه صبحانه کابلی

مرحله اول

برای تهیه صبحانه خوشمزه به روش افغانستانی نخود را یک شب قبل خیس می کنیم تا روز بعد چند بار آب ظرف را عوض می‌کنیم تا نفخ آن گرفته شود. روز بعد داخل یک قابلمه آب و نخود را می گذاریم روی حرارت تا پخته شود و حسابی نرم شود.

مرحله دوم

در این مرحله می توانیم یک عدد خیار را نصف کرده و ۲۰ دقیقه داخل آب و نخود بیندازیم، این کار نفخ نخود را می‌گیرد. در ادامه پیاز شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی خرد می کنیم و در یک تابه با روغن سرخ می کنیم.

طرز تهیه صبحانه کابلی

گوجه فرنگی را خرد کرده و به همراه فلفل سبز، نمک، فلفل، ادویه کاری، زیره، پودر دارچین و زنجبیل اضافه می کنیم و می گذاریم تا گوجه نرم شود. نخود را با تمبر هندی که در یک فنجان آب خیس کرده ایم به هم اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس می گذاریم تا مواد کاملاً غلیظ شوند. در انتها چند برگ گشنیز خرد شده می‌توانیم با آن اضافه کنیم. صبحانه کابلی را معمولا با نان پرانا سرو می کنیم. در این مرحله به تهیه نان پرانا می پردازیم. آرد و نمک را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

سپس آب را کم کم به آن اضافه می‌کنیم تا خمیر تقریباً چسبناکی به دست بیاید. دقت کنیم که خمیر سفت نباشد و مقداری چسبندگی داشته باشد، این چسبندگی را با ورز دادن می گیریم. خمیر را به مدت نیم الی یک ساعت استراحت می دهیم.

طرز تهیه صبحانه کابلی

خمیر را به چانه های کوچک تقسیم می‌کنیم. اگر ترازوی آشپزخانه در دسترس بود چانه‌های ۸۰ گرمی مناسب هستند. آنها را باز می‌کنیم و سطح آن را روغن می مالیم و به کمک دست لول می کنیم و حلزونی می پیچیم‌. چانه ها را به مدت ۵ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله هفتم

تابه را روی حرارت می‌گذاریم و داخل آن را در حد چرب کردن روغن می‌ریزیم و بعد هر چانه را به کمک دست و یا وردنه باز می‌کنیم و در تابه می‌گذاریم.روی خمیر را چرب می کنیم و مرتب پشت و رو می کنیم تا طلایی شود. نان ها بعد از طلایی شدن داخل پارچه تمیز می پیچیم تا نرم بماند.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 6 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.