طرز تهیه حلیم گیاهی خوشمزه و ساده مناسب گیاهخواران

طرز تهیه حلیم گیاهی

طرز تهیه حلیم گیاهی نواب ابراهیمی هلیم وگان

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش ، حلیم است. حلیم یک غذای سنتی ایرانی است که اغلب از گندم تهیه می شود. حلیم ها نیز انواع مختلف دارند که با گوشت مرغ یا گوسفند و گاهی بوقلمون تهیه می شود. در این دستور، تهیه حلیم گندم ساده بدون گوشت و گیاهی بیان شده است. حلیم گندم را به دو صورت شیرین و نمکی استفاده می کنند. اگر به جای کره از مارگارین یا روغن گیاهی استفاده شود می توان حلیم گیاهی را برای کسانی که رژیم گیاه خواری دارند تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلیم گیاهی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلیم گیاهی
گندم۱ پیمانه
کره۳۰ گرم
دارچینبه مقدار لازم
کنجدبه مقدار لازم
روغن کنجدبه مقدار لازم
نمککمی

طرز تهیه حلیم گیاهی

مرحله اول

در بیشتر حلیم ها از گندم پوست کنده استفاده می شود ولی گاهی می توان از گندم با پوست نیز استفاده کرد ولی باید از آبکش رد کنیم تا پوست آن گرفته شود. بنابراین بهتر است از گندم بدون پوست حلیم بپزیم که درد سر کمتری داشته باشد.

مرحله دوم

در ابتدای کار، گندم را شسته و حدود ۲۴ ساعت درآب خیس می کنیم تا خوب آب را جذب کند. در این صورت، مدت طبخ کوتاه تر می شود. می توان از بلغور گندم نیز استفاده نمود ولی نباید سایز آن خیلی ریز باشد تا حلیم خیلی له نشود.

طرز تهیه حلیم گیاهی

گندم خیس خورده را آبکش کرده و درون یک قابلمه می ریزیم. ۵ لیوان آب نیز روی آن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا با شعله ملایم بپزد. کمی کره و نمک هم به آن اضافه می کنیم. آنقدر باید گندم پخته شود تا نرم شود و دانه های آن له شوند.

مرحله چهارم

باید هر چند وقت یک بار آن را هم بزنیم تا ته نگیرد. اگر قبل از این که گندم نرم شود، آب آن تمام شد، کمی از آب گرم را درون آن اضافه می کنیم. گندم باید به گونه ای پخته شود که دانه های آن به صورت پوره، نرم شوند.

مرحله پنجم

اگر گندم با پوست است در این مرحله باید از آبکش رد کنیم تا به طور کامل پوست از گندم جدا شود. در ادامه گندم پوست کنده را درون غذا ساز می ریزیم و له می کنیم تا یکدست شود. سپس گندم له شده را درون قابلمه می ریزیم.

طرز تهیه حلیم گیاهی

سپس مجدد به آن آب جوش اضافه می کنیم تا جایی که به غلظت حلیم در آید. سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا ته نگیرد. حلیم نباید زیاد سفت یا زیاد شل باشد. وقتی حلیم به غلظت دلخواه رسید،

مرحله هفتم

باقی مانده کره را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. آن را درون کاسه سرو می کنیم. روی آن را با روغن کنجد و دارچین و شکر و تزیین می کنیم. اگر طبق ذائقه حلیم نمکی می خورید شکر را حذف کرده و کنار غذا نمک می گذاریم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 12 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.