طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی خوشمزه و مخصوص با طعم عالی

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی , دستور پخت مرغ شکم پر گیلانی

مرغ شکم پر یکی از غذاهای شیک و مجلسی ایرانی به حساب می آید. مرغ شکم پر گیلانی که با مواد ترش و سبزی معطر تهیه می شود معروف به استان گیلان است. این غذا را به همراه کته رشتی با برنج شمالی سرو می کنند. در این دستور، از سبزی جات معطر و رب انار و انواع الو و قیصی ها برای این کار استفاده شده است. این مرغ حدود دو ساعت و نیم نیاز دارد تا در فر پخته شود. این غذا را اغلب در مهمانی های خاص سرو می کنند. می توان از بوقلمون نیز به جای مرغ استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ کامل۱ عدد
سبزیجات معطر سرخ شدهبه مقدار لازم
گردوی پودر شده۲ قاشق غذا خوری
رب انار۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
انواع آلو و آلوچه های ترشبه مقدار لازم
کشمش۱ قاشق غذا خوری
روغن و نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبه و گلپربه مقدار لازم
پیاز و سیربه مقدار دلخواه

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی

مرحله اول

برای تهیه مرغ شکم پر خوشمزه به روش گیلانی در ابتدای کار، زرشک و قیصی و کشمش را خیس می کنیم. در ادامه پیاز را شسته و رنده می کنیم. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله دوم

سپس پیاز های رنده شده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم. کمی که پیاز ها سبک و طلایی شد، سیر را رنده کرده و به آن اضافه می کنیم. وقتی تفت خورد، زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ باز کند.

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی

رب گوجه و رب انار به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. سپس به آن چند قاشق سبزی معطر سرخ شده اضافه می کنیم. آلو های خیس خورده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم. از روی حرارت برداشته و می گذاریم تا خنک شود.

مرحله چهارم

می توان مقدار رب انار و گل پر را زیاد کرد. مرغ درسته را حدود دو تا سه ساعت داخل یک کاسه قرار می دهیم و روی آن را نمک و آب و سرکه سفید می ریزیم به قدری که درون محلول شناور شود و بوی بد و تند مرغ از بین برود.

مرحله پنجم

سپس با انواع ادویه مثل نمک و پودر سیر و زردچوبه و ادویه های دلخواه خود تمام مرغ را ماساز می دهیم تا به خوبی مزه دار شود. یک تابه عمیق برداشته و با روغن روی حرارت قرار می دهیم. مرغ را درون روغن داغ سرخ می کنیم.

طرز تهیه مرغ شکم پر گیلانی

در این مرحله همه اطراف مرغ باید سرخ شود و رنگ آن طلایی شود. سپس با مخلوط سبزی معطر آن را پر می کنیم. در ادامه مرغ را وسط یک ظرف مناسب قرار داده و روی سینی را با فویل آلومینیمومی می پوشانیم.

مرحله هفتم

به مدت ۲ ساعت درون فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم. بعد از دو ساعت فویل را برداشته و بدون فویل حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا روی مرغ طلایی و برشته شود. می توان این غذا را با کته رشتی سرو نمود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 30 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.