طرز تهیه حلوای کنجدی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی جنوب

طرز تهیه حلوای کنجدی

طرز تهیه حلوای کنجدی با شیره انگور گیلان ساده قوچان شوشتر طرز تهیه حلوا کشی کنجدی

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلوا ، حلوای شیر است که از آرد گندم و شیر تهیه می شود. از آن جا که در حلوا، آرد تفت می خورد، به عنوان یک دسر مقوی و مفید مورد استفاده قرار می گیرد. در این حلوا از کنجد نیز استفاده شده که حلوا را مقوی و خوشمزه تر می کند. این حلوا با وجود دانه های کنجد بو داده شده و شیر و گلاب و زعفران، طعم بسیار خوب و خاصی نسبت به حلواهای دیگر دارد. حلوا را می توان به صورت تک نفره و در روی نان بستنی یا نان شیرینی میکادو، سرو نمود. این نکته قابل ذکر است که حلوا پختن نیاز به زمان زیاد و شعله حرارت کم دارد، تا حلوای خوب و یکدست و خوشمزه ای تهیه شود.

مواد لازم حلوا کنجدی
آرد۲ پیمانه
شکر۲ پیمانه
هل و زعفرانبه میزان دلخواه
کنجد سفید۱ پیمانه
روغن مایع۱ پیمانه
آب۲ پیمانه
شیر۲ پیمانه
گلابنصف پیمانه
کره ذوب شده۱ پیمانه

دستور پخت حلوا کنجدی

مرحله اول

برای تهیه حلوای کنجدی خوشمزه در ابتدای کار، یک قابلمه بر می داریم و شیر و آب و شکر را داخل آن می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش آید. وقتی که شروع کرد ریز جوش بزند،

مرحله دوم

گلاب و هل و زعفران رابه آن اضافه می کنیم و بعد از این که مخلوط شد، آن را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. یک تابه بر می داریم و روی حرارت قرار می دهیم. کنجد ها را درون آن می ریزیم و حدود ۵ دقیقه تفت می دهیم تا بو بخورد و خامی آن بر طرف شود.

مرحله سوم

سپس از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. یک تابه بزرگ دیگر، بر می داریم و روی حرارت قرار می دهیم. آرد را مستقیم درون تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا بوی خامی آرد گرفته شود. این کار را با حرارت ملایم انجام می دهیم.

مرحله چهارم

کنجد را به آرد اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه دیگر نیز تفت با هم تفت می دهیم. کره را درون یک کاسه می ریزیم و روی حرارت بخار کتری آن را ذوب می کنیم. می توان ۳۰ ثانیه کره را درون ماکروویو قرار داد تا ذوب شود. کره و روغن را به مخلوط آرد اضافه کرده و تفت می دهیم تا به رنگ دلخواه برسد.

مرحله پنجم

کره باید درون آرد جوش بخورد. تفت دادن آرد حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد. وقتی آرد به رنگی که می خواهیم رسید، شریت شیر و آب و شکر که در مرحله اول تهیه کرده ایم را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا گلوله نشود.

مرحله ششم

وقتی حلوا یکدست و لطیف شد، از روی حرارت بر می داریم. حلوا را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و با پودر نارگیل یا پودر مغز پسته و بادام تزیین می کنیم. می توان مانند حلوا رولی از نان های بستنی برای حلواهای تک نفره استفاده کرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 11 فروردین 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه پیتزا مرغ تابه ای خوشمزه و مخصوص مثل بیرون

طرز تهیه پیتزا مرغ تابه ای خوشمزه و مخصوص مثل بیرون

طرز تهیه پیتزا مرغ تابه ای پیتزا مرغ تابه ای یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه …

لیست آموزش طرز تهیه انواع غذا با قارچ برای شام و ناهار

لیست آموزش طرز تهیه انواع غذا با قارچ برای شام و ناهار

غذا با قارچ در این مطلب قصد داریم انواع غذاهای ایرانی و بین المللی را که با قارچ درست می شوند برای شما بازدیدکنندگان گران جمع آوری کنیم، برای مشاهده آموزش کامل …

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه و ساده به روش بازاری

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی خوشمزه و ساده به روش بازاری

طرز تهیه سمبوسه سمبوسه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای جنوب کشور می باشد. این غذای خوشمزه دارای محبوبیت زیادی می باشد و …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.