طرز تهیه حلوای شیرازی زرد ساده خوشرنگ و مجلسی

طرز تهیه حلوای شیرازی

طرز تهیه حلوای شیرازی با نشاسته زرد ساده

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلواهای مجلسی، حلوای شیرازی است. همانطور که از نامش پیداست مربوط به شهر شیراز است. در این حلوا از آرد سنگک و آرد برنج استفاده شده که بسیار مقوی و مفید است. این حلوا رنگ روشنی دارد و نسبت به حلواهای دیگر شل تر و کشدار است.

مواد لازم حلوای شیرازی
آرد سنگک۱ پیمانه
آرد برنجنصف پیمانه
شکر۲ پیمانه
آب۳ پیمانه
کره۵۰ گرم
گلابنصف لیوان
پودر هل۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۲ قاشق غذا خوری

دستور پخت حلوای شیرازی

مرحله اول

برای تهیه حلوای خوشمزه و خوشرنگ به روش شیرازی ابتدا آرد سنگک و آرد برنج را با هم مخلوط کرده تا کاملا یمدست شوند، سپس الک می کنیم. در ادامه یک تابه بر می داریم و روی حرارت قرار می دهیم تا گرم شود.

مرحله دوم

سپس آرد را درون تابه می ریزیم و حدود ۱۰ دقیقه تفت می دهیم تا خامی آرد گرفته شود. توجه داشته باشید که نیازی نیست آرد تغییر رنگ پیدا کند یا بوی آن بلند شود، فقط کافی است که بویم خامی آرد گرفته شود.

مرحله سوم

شکر و آب را با هم درون یک قابلمه مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت قرار می گذاریم تا شکر ها کامل حل شود. کره را به آرد اضافه می کنیم. سپس روغن مایع را به مقداری اضافه می کنیم که غلظت آن شبیه ماست همزده شود.

مرحله چهارم

سپس حرارت را خاموش می کنیم. شهد را آرام آرام به حلوا اضافه می کنیم و مدام هم می زنیم تا یکدست و کشدار شود. گلاب و هل و زعفران را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. حالا شعله گاز را روشن می کنیم و حرارت را کم می کنیم

مرحله پنجم

سپس می گذاریم تا حدود ۵ دقیقه روی حرارت باشد مدام هم می زنیم تا گلاب و هل و زعفران، به خورد حلوا برود. برای براق شدن حلوا، کمی کره به آن اضافه می کنیم. این حلوا می کنیم. حلوا کمی شل تر و کشدارتر از حلوای معمولی است.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 20 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.