طرز تهیه آش شولی خوشمزه و مجلسی به روش سنتی کاشانی

طرز تهیه آش شولی

طرز تهیه آش شولی کاشان کرمانی شلغم یزدی با چغندر خرفه برگ چغندر یزد کجا بخوریم سیب زمینی

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش شولی است که غذای سنتی شهر یزد محسوب می شود. این آش، با سرکه و چغندر و سبزی تهیه می شود. به جای رشته از آرد برای لعاب آن استفاده می شود. این آش با توجه به وجود چغندر و سرکه، خواص زیادی دارد و برای سلامتی مفید است. این آَش سبک و خوشمزه است و می توان به عنوان عصرانه یا پیش غذا از آن استفاده کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش شولی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم آش شولی
عدس۱ لیوان
اسفناج۷۵۰ گرم
شوید و تره و جعفری و چند شاخه شنبلیله با هم۷۵۰ گرم
آردیک و نیم لیوان
چغندر بزرگ۲ عدد
پیاز۳ عدد
نعنا خشک۲ قاشق غذا خوری
روغن و نمکبه میزان لازم
زردچوبه۲ قاشق مربا خوری
سرکهبه میزان لازم

طرز تهیه آش شولی

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه و مجلسی شولی در ابتدای کار چغندر را شسته و پوست کنده و به صورت خلالی خرد می کنیم. سپس با مقداری آب درون یک قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا روی حرارت ملایم بپزد. وقتی نیم پز شد، زیر گاز را خاموش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله عدس را هم از ۴ ساعت قبل خیس می کنیم. یک قابلمه بزرگ بر می داریم. چغندر ها همراه با آب را داخل آن می ریزیم. عدس و سبزی خرد شده را به آن اضافه کردهو روی حرارت قرار می دهیم تا بجوشد و سبزی ها و چغندر کامل بپزد.

مرحله سوم

در این فاصله پیاز ها را شسته و پوست می کنیم و خرد می کنیم. در یک تابه با روغن داغ، پیاز ها را سرخ می کنیم. وقتی پیاز ها خوب سرخ شد و طلایی شد، زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم. در آخر نعنا را هم اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خیلی کم تفت می دهیم و زیر گاز را خاموش می کنیم. در ادامه یک کاسه بر می داریم آرد را درون آن می ریزیم. سپس حدود ۵ لیوان آب سرد را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شود و به خوبی با هم مخلوط شود.

مرحله پنجم

سپس ۴ لیوان آب جوش را به آش اضافه می کنیم. در ادامه آرد حل شده در آب را کم کم به آش اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا آرد گلوله نشود. آرد باعث می شود که آش غلطت مناسبی به دست بیاورد و آبکی نباشد.

مرحله ششم

اگر آش خیلی غلیظ بود باز هم آب جوش به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا غلظت آن شبیه سوپ شود. نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم. سپس نعنا داغ و کمی پیاز داغ و سرکه را به آن اضافه کذده و می گذاریم تا بجوشد و بوی تند سرکه کم شود.

مرحله هفتم

آش را درون ظرف مناسب سرو می کنیم و با پیاز داغ و نعناع داغ آن را تزیین می کنیم. می توان به جای سرکه از رب انار نیز استفاده کرد. توصیه می شود از چغندر معمولی برای آش استفاده کنید نه از چغندر لبو تا رنگ آش سبز باقی بماند.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 17 خرداد 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه کوکوی ذرت و برنج خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

طرز تهیه کوکوی ذرت و برنج خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

طرز تهیه کوکوی ذرت و برنج کوکوی ذرت یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سالم ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. یکی از دستورهای پر طرفدار کوکوی …

طرز تهیه کباب تابه ای دو طرفه خوشمزه با گوشت و مرغ

طرز تهیه کباب تابه ای دو طرفه خوشمزه با گوشت و مرغ

طرز تهیه کباب تابه ای دو طرفه کباب یکی از غذاهای سنتی ایرانی و ترکی است که طرفداران زیادی دارد و برای مهمانی و جشن ها، پای ثابت غذاها است. کباب تابه …

طرز تهیه سالاد پیاز و خیار خوشمزه یونانی با سس مخصوص

طرز تهیه سالاد پیاز و خیار خوشمزه یونانی با سس مخصوص

طرز تهیه سالاد پیاز و خیار سالاد یکی از پیش غذاهایی است که مورد علاقه افراد زیادی قرار دارد. همچنین از بعضی سالادها می توان به عنوان وعده سبک غذایی نام برد. …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.