طرز تهیه آش کدو حلوایی خوشمزه و مجلسی با ماش و عدس

طرز تهیه آش کدو حلوایی

طرز تهیه آش کدو حلوایی یزدی با ماش کدو تنبل تبریز کاشان با عدس با شیر

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش کدو حلوایی است. بنابر خاصیت فراوانی که کدو حلوایی دارد، این آش علاوه بر طعم خوب، مقوی است و برای سلامتی مفید است. و در زمستان برای بیماری های شایع زمستان مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، غذای مناسبی محسوب می شود. وجود آب قلم یا گوشت در آن، طعم خوشمزه و مطلوبی به آش می دهد. علاوه بر آن، خواص مفیدی نیز دارد. مزه این آش تا حد زیادی شبیه آش شله قلمکار است. این آش با وجو کدو، شیرین نیست و طعم فوق العاده ای دارد که توصیه می شود حتما امتحان کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماش۱ پیمانه
عدس½ پیمانه
برنج نیم دانه یا بلغور گندم½ پیمانه
کدو حلوایی۵۰۰ گرم
قلم، ماهیچه یا گوشت با استخوانبه میزان دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

دستور پخت آش کدو حلوایی

مرحله اول

برای تهیه آش کدو حلوایی خوشمزه و مخصوص ابتدا حبوبات را از شب قبل درون یک کاسه مناسب خیس می کنیم. در طول شب نیز بهتر است که آب درون کاسه را یکی دو مرتبه عوض کنیم تا نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله برای خوشمزه تر شدن آش به دلخواه می توانیم از قلم یا گوشت و ماهیچه استفاده می کنیم. در صورتی که نداشتید می توانید از عصاره قلم فریزری استفاده کنید. در غیر این صورت می توان آن را از دستور حذف کرد.

مرحله سوم

می توان گوشت بوقلمون نیز اضافه کرد و در آخر آن را ریش ریش کرد و به آش اضافه نمود. یک زودپز یا قابلمه بزرگ بر می داریم. تمام مواد را درون آن می ریزیم. کدو را شسته و پوست می کنیم و خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله به مقدار نیاز آب اضافه می کنیم و در زودپز را بسته و روی حرارت قرار می دهیم. بعد از یک ساعت مواد کامل له می شود. اما اگر زودپز در دسترس نبود، توی قابلمه می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا بپزد.

مرحله پنجم

البته باید توجه داشت که زمان پخت آن از زودپز طولانی تر می شود. وقتی آش پخته شد و کامل جا افتاد، کمی با میکسر یا گوش کوب برقی آن را میکس می کنیم تا یکدست شود. می توان کدو ها را با پشت ملاقه نیز له کرد.

مرحله ششم

سپس داخل یک کاسه مناسب سرو می کنیم. برای تزیین از پیاز داغ و نعناع داغ و سیر داغ می توان استفاده کرد. تزیین اصلی این آش با پیاز داغ و دارچین است اما بنابر سلیقه می توان نعناع و سیر داغ را نیز جایگزین آن کرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 2 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.