طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی رستورانی

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان و قارچ در پلوپز بدون ماست نی نی سایت بدون گوشت برای 6 نفر

ته چین یک غذای سنتی و مجلسی است که از دیرباز مورد توجه قرار گرفته است و جزو غذاهای اصیل ایرانی به شمار می آید. ته چین مرغ و بادمجان نیز یک نوع ته چین است که مخصوص استان فارس و شهر شیراز است. این ته چین یک غذای مجلسی و شیک است که برای میهمانی ها و جشن ها طبخ می شود. در رستوران ها و جشن های سلف سرویس هم ته چین به صورت تک نفره در قابلمه های کوچک و در فر پخته می شود و به عنوان فینگر فود نیز می توان از آن استفاده کرد. این ته چین از ترکیب مرغ و بادمجان در دل برنج تهیه می شود که طعم بادمجان در کنار مرغ و برنج، ترکیب خوشمزه و جالبی به وجود می آورد.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
مرغ½ یک مرغ متوسط
پیاز2 عدد
ماست1.5 پیمانه
بادمجان3 عدد متوسط
زرشک200 گرم
شکر3 قاشق غذ اخوری
گلاب2 قاشق غذا خوری
آبلیمو ترش2 قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ2 عدد
زعفران دم کردهبه مقدار دلخواه
روغن درون ته چین½ پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار دلخواه
خلال پسته و بادامبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت ته چین مرغ و بادمجان

مرحله اول

برای تهیه ته چین مرغ و بادمجان مجلسی ابتدا برنج را از شب قبل شسته و با آب و نمک خیس می کنیم. یک قابلمه بزرگ برداشته و چهار برابر برنج آب می ریزیم و روی شعله گاز قرار می دهیم تا به جوش آید.

مرحله دوم

سپس آب برنج را خالی کرده و برنج را همراه با مقداری نمک درون آب در حال جوش می ریزیم تا بجوشد و نیم پز شود. برنج را داخل آبکش ریخته تا آب آن کامل خارج شود و کنار می گذاریم. بادمجان ها را شسته و پوست می کنیم.

مرحله سوم

به صورت حلقه ای با ضخامت 2 سانتی متر برش می زنیم. سپس در آب و نمک می خیسانیم تا تلخی آن گرفته شود. بادمجان ها را آبکش کرده و خشک می کنیم و در روغن سرخ می کنیم. پیاز ها را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلالی ریز خرد می کنیم.

مرحله چهارم

یک قابلمه متوسط برداشته و با کمی روغن روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. سپس پیازها را درون آن ریخته و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. مرغ را تکه کرده و تکه های مرغ را به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی رنگ مرغ عوض شود.

مرحله پنجم

سپس نمک و زردچوبه و فلفل زده و با کمی آب می گذاریم بپزد. مرغ ها که پخته شد، از استخوان جدا کرده و ریش ریش می کنیم و کنار می گذاریم. یک کاسه متوسط برداشته و مرغ و یک پیمانه ماست و زعفران را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله ششم

به مدت 3 ساعت درون یخچال استراحت می دهیم تا مواد به طور کامل به خورد مرغ برود. زرشک را شسته و آبکش می کنیم و وقتی آب آن به طور کامل خارج شد، یک ماهی تابه کوچک برداشته و با کمی روغن روی حرارت می گذاریم تا روغن داغ شود.

مرحله هفتم

سپس زرشک را اضافه کرده و با شکر تفت می دهیم. زیر گاز را خاموش کرده و کنار می گذاریم. یک کاسه بزرگ بر می داریم. زرده های تخم مرغ را همراه با نصف پیمانه ماست و روغن و آبلیمو و گلاب و کمی نمک و فلفل قرمز با هم مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

سپس کمی هم می زنیم که از لختگی در آید و یکنواخت شود. نیمی از برنج را با آن مخلوط کرده و به آرامی بهم می زنیم. یک قابلمه بزرگ برداشته و کف قابلمه را کمی روغن یم ریزیم. مواد برنجی را کف آن به طور کامل پهن می کنیم.

مرحله نهم

یک سوم از زرشک سرخ شده را روی سطح مواد می پاشیم. سپس مخلوط مرغ و ماست و زعفران را می ریزیم. سپس یک لایه بادمجان و یک سوم زرشک را مجددا می ریزیم. بقیه برنج را اضافه کرده و حدود 5 دقیقه با شعله زیاد می گذاریم با درب بسته بپزد.

مرحله دهم

سپس شعله را کم کرده و دم کنی روی در قابلمه می گذاریم و می گذاریم تا پخته شود. در نهایت قابلمه را در ظرف مناسب بر می گردانیم. و با باقی مانده زرشک و خلال پسته و بادام آن را تزیین یم کنیم. می توان با کمی برنج زعفرانی نیز ته چین را تزیین نمود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 26 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.