طرز تهیه قاتق ماهی خوشمزه و مجلسی به روش سنتی قشم

طرز تهیه قاتق ماهی

طرز تهیه قاتق ماهی خورش قاتق ماهی

قاتق ماهی یکی از انواع غذاهای سنتی و پر طرفدار ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه که در جنوب کشورمان با نام حلا ماهی هم شناخته می شود و شباهت زیادی به قلیه ماهی دارد. این غذای خوشمزه اصالتا متعلق به جنوب کشورمان می باشد و معمولا با ماهی سرخو تهیه می شود. البته به دلیل اینکه ممکن است این ماهی در تمام شهرهای کشورمان به راحتی قابل دسترس نباشد می توانیم از دیگر ماهی ها برای تهیه این غذا استفاده کنیم. هر چند بهتر است برای تهیه این غذای خوشمزه از ماهی های جنوب که بافت منسجم تری دارند استفاده شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی جنوبی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 3 تا 4 نفر
ماهی سرخو1 عدد
پیاز2 عدد متوسط
سیر7 حبه
گشنیز300 گرم
شنبلیله150 گرم
رب گوجه فرنگی3 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی6 عدد
فلفل سبز تند3 عدد
تمبرهندی ترش1 قاشق چایخوری
آرد سوخاریبه مقدار کافی
فلفل سیاه1 قاشق چایخوری
فلفل قرمز1 قاشق چایخوری
زیره و هلهر کدام ½ قاشق چایخوری
دارچین و میخکهر کدام ½ قاشق چایخوری
زنجبیل و برگ بوهر کدام ½ قاشق چایخوری
تخم گشنیز و زردچوبههر کدام ½ قاشق چایخوری
نمک و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت قاتق ماهی

مرحله اول

برای تهیه خورش قاتق ماهی جنوبی ابتدا تمر هندی ترش را در کاسه ای قرار می دهیم و آب روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.سبزی قاتق ماهی که ترکیب گشنیز و شنبلیله است را پاک می کنیم.

مرحله دوم

سپس می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و بعد داخل پارچ خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم و یا روی تخته آشپزخانه آن ها را ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را نیز می شوییم و پوست روی آن ها را می گیریم و رنده ریز می کنیم. پیازها را به همراه سیرها پوست می گیریم و می شوییم و سیرها را رنده ریز می کنیم و کنار می گذاریم و پیازها را روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

داخل قابلمه ای که می خواهیم غذا را طبخ کنیم روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم گرم شود و بعد پیازها را داخل آن می ریزیم و کمی تفت می دهیم و سپس سیرهای رنده شده را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس تفت می دهیم و مقداری نمک و زردچوبه روی مواد می پاشیم و تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند. در ادامه سبزی قاتق ماهی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد کاملا مخلوط شوند و در قابلمه را می گذاریم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم تا آب سبزی ها کمی تبخیر شود و هر چند دقیقه یکبار درب قابلمه را بر می داریم و تفت می دهیم تا سبزیجات نسوزند و مجددا درب را می گذاریم. بعد از حدودا 15 دقیقه درب قابلمه را بر می داریم.

مرحله هفتم

سپس مخلوط زیره، هل، دارچین، میخک، زنجبیل، برگ بو و تخم گشنیز از هر کدام نصف قاشق چایخوری با هم در پیاله ای ترکیب می کنیم و به مواد اضافه می کنیم و بعد فلفل قرمز و فلفل سیاه را نیز روی مواد می پاشیم.

مرحله هشتم

حالا کاملا مواد را زیر و رو می کنیم تا مواد با ادویه ها کامل ترکیب شوند. بعد از چند دقیقه رب گوجه فرنگی را به همراه پوره گوجه فرنگی نیز به مواد می افزاییم و کمی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله نهم

بهتر است رب گوجه فرنگی را ابتدا در کمی روغن داخل شیرجوش 1 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود و بعد اضافه کنید. در ادامه فلفل سبزهای تند را می شوییم و همان طور سالم بدون خردکردن داخل غذا قرار می دهیم.

مرحله دهم

در آخر تمر هندی ترش را همراه با آبش اضافه می کنیم تا طعم ترشش به غذا پس بدهد.آنوقت اجازه می دهیم تا غذا با حرارت ملایم به جوش بیاید و بعد 10 دقیقه می گذاریم تا بجوشد و بعد درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله یازدهم

سپس اجازه می دهیم تا غذا با حرارت کم به مدت حدودا 2 ساعت کاملا بپزد.(کمی غلظت شبیه به قورمه سبزی به خود بگیرد) در ادامه بعد از گذشت 1:30 دقیقه از پخت قاتق، تابه ای که راحت ماهی داخل آن قرار بگیرد را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

سپس مقداری روغن سرخ کردنی داخل آن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم تا به مرور زمان داغ شود.آرد سوخاری که خودمان آن را درست کرده ایم را داخل سینی می ریزیم و ماهی سرخو را با دستمال خشک می کنیم.

مرحله سیزدهم

سپس داخل سینی روی آرد سوخاری قرار می دهیم و در آرد ماهی را می غلطانیم تا هر دو طرف آن پوشیده از آرد سوخاری شود و بعد داخل روغن داغ قرار می دهیم تا سرخ شود.هر دو طرف ماهی را سرخ می کنیم و بعد بلافاصله از داخل تابه بر می داریم.

مرحله چهاردهم

حالا داخل قابلمه محتوی قاتق قرار می دهیم تا با مواد قاتق حدودا 20 دقیقه طعم دار و نرم شود.بعد از پخت قاتق ماهی اول ماهی را داخل ظرف سرو می گذاریم و بعد قاتق را روی آن می ریزیم و همراه با پلو نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 20 دی 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.