طرز تهیه برنجک یا شیرینی بهار دونه خوشمزه به روش شمالی

طرز تهیه برنجک

طرز تهیه برنجک نی نی سایت طرز تهیه برنجک رنگی طرز تهیه برنجک شیرین در خانه طرز تهیه برنجک تصویری طرز تهیه برنجک شیرین خانگی xvc jidi fvk  

برنجک یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و بسیار معروف استان های شمالی کشور مثل مازندران و گیلان است. این شیرینی با نام های دیگری هم شناخته می شود که معروفترین این نام ها شیرینی بهاردونه است و در خیلی از شهرهای کشور این شیرینی با این نام شناخته می شود. این شیرینی خوشمزه خیلی ساده و خوشمزه است و می توانیم به راحتی در هر فصلی از سال آنرا برای کودکان یا بزرگسالان درست کنیم. این شیرینی به صورت سنتی با رنگ برنج یعنی سفید تهیه می شود، اما در صورت تمایل می توانیم با استفاده از رنگ های طبیعی یا رنگ های مجاز خوراکی رنگ شیرینی را به رنگ دلخواه خود تغییر دهیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم شیرینی برنجک
برنج پفکی شده4 لیوان سرپر
شکر¾ لیوان
آب نارنج1 قاشق غذاخوری
آبیک سوم لیوان

دستور تهیه برنجک

مرحله اول

برای تهیه برنجک خوشمزه ابتدا برنج را پاک می کنیم و داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.تقریبا 1 الی 2 ساعت کافی است. بعد قابلمه ای را آب می کنیم.

مرحله دوم

سپس روی حرارت ملایم رو به زیاد قرار می دهیم و کمی نمک داخل آن می ریزیم و درب قابلمه را می گذاریم تا زودتر آب به جوش بیاید.آب داخل برنج را بیرون می ریزیم و زمانیکه آب به جوش آمد برنج را داخل آن می ریزیم.

مرحله سوم

حالا یک هم می زنیم و اجازه می دهیم 7 دقیقه بجوشد و بعد مجددا برنج را هم می زنیم و یک دانه آن را لای دندان تست می کنیم اگر کاملا اطراف و مغز برنج نرم بود (باید مغز آن کمی سفت باشد) زمان آبکش کردن است.

مرحله چهارم

سپس برنج را آبکش می کنیم و روی آن آب سرد می گیریم و کنار می گذاریم تا کاملا آب اضافه آن خارج شود. در ادامه یک پارچه تمیز را جلوی نور آفتاب پهن می کنیم و برنج را روی آن می ریزیم تا خشک شود.

مرحله پنجم

اگر زمستان خواستیم شیرینی را درست کنیم، می توانیم پارچه را جلوی بخاری پهن کنیم و برنج ها را روی آن بریزیم و یا داخل سینی برنج را بریزیم و جلوی بخاری قرار دهیم تا یک شب تا صبح کاملا خشک شوند.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که اصلا سینی را روی بخاری نمیگذاریم چون ممکن است به سینی بچسبد و زمان سرخ کردن پفکی نشود. زمانیکه برنج ها خشک شدند،قابلمه ای کوچک ترجیحا باعمق زیاد را روی حرارت کم قرار می دهیم.

مرحله هفتم

سپس روغن سرخ کردنی به صورت شناور تا یک بند انگشت الی دو بند انگشت داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا به مرور زمان داغ شود.الک و یا توری که داخل قابلمه جا شود و راحت هم بتوانیم ان را بیرون بیاوریم را تهیه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله یک دانه از برنج را داخل روغن می اندازیم اگر سریع طی حدودا 5 ثانیه برنج پف کرد یعنی روغن به طور کامل داغ شده است. توری یا الک را داخل روغن قرار می دهیم (باید کاملا توری داخل روغن فرو رود).

مرحله نهم

سپس کم کم مقداری از برنج های خشک شده را داخل توری فرو رفته داخل روغن می ریزیم و زمانیکه پف کردن توری را بیرون می آوریم و برنج ها را داخل صافی بزرگی که کف آن سینی قرار داده ایم می ریزیم تا روغن اضافه آن ها خارج شود.

مرحله دهم

دقت کنید برنج نباید زیاد بریزیم که روی هم قرار بگیرند و زیری ها نتوانند پف کنند. همگی برنج ها را به همین صورت سرخ می کنیم.زمانیکه سرخ کردن آن ها تمام شد شربت را آماده می کنیم.آب،آب نارنج و شکر را داخل شیرجوش می ریزیم.

مرحله یازدهم

البته می توانید 1 قاشق غذاخوری گلاب نیز به این ترکیب اضافه کنید.روی حرارت نسبتا ملایم قرار می دهیم و با قاشق هم می زنیم تا شکر کاملا حل شود و بعد اجازه می دهیم تا شربت کمی غلیظ شود.

مرحله دوازدهم

یک لیوان آب سرد کنار دستمان قرار می دهیم وقتی شربت به قوام مورد نظرمان رسید نصف قاشق از آن را داخل آب سرد می ریزیم،اگر شربت یک جا جمع شد یعنی قوام آمده و اگر داخل آب پخش شد یعنی به زمان بیشتری نیاز دارد تا غلیظ شود.

مرحله سیزدهم

دقت کنید زیاد از حد جوشیدن نیز باعث سفت شدن شیرینی ها می شود. شربت و یا شهد آماده شده و داغ را روی برنج های پفکی می ریزیم و با قاشق سریع برنج ها را زیر و رو می کنیم تا کاملا آغشته به شهد شوند.

مرحله چهاردهم

در این مرحله برنج های آغشته به شهد را داخل سینی می ریزیم و با کفگیر یا قاشق روی آن ها را صاف می کنیم و خوب فشرده می کنیم و با وردنه روی آن را یکدست می کنیم و کمی فشار می دهیم تا پرس شود.

مرحله پانزدهم

سپس آنها را کنار می گذاریم تا کاملا سرد شود. پس از اینکه شیرینی ها خنک شدند، آنها را با یک چاقوی تیز به صورتی که تمایل داریم شیرینی بهاردونه را برش می زنیم مانند لوزی و در ظرف مورد نظر می چینیم و نوش جان

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 19 آذر 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه بیسکویت مونت کارلو خوشمزه و مخصوص با طعم نارگیلی

طرز تهیه بیسکویت مونت کارلو خوشمزه و مخصوص با طعم نارگیلی

طرز تهیه بیسکویت مونت کارلو بیسکویت مونت کارلو، تقریبا یک شیرینی نارگیلی است که به صورت فیلینگ شده و دوتایی یا به تنهایی و با تزیین مارمالاد و یا پودر پسته و …

طرز تهیه کیک براونی کتویی خوشمزه و مخصوص به روش قالبی

طرز تهیه کیک براونی کتویی خوشمزه و مخصوص به روش قالبی

طرز تهیه کیک براونی کتویی براونی کتویی یک توع کیک کاکائویی است که در قالب مستیطلی طبخ شده و به صورت مربع برش می زنیم و به صورت شیرینی سرو می کنیم. …

طرز تهیه نبات فوری خوشمزه و سالم به روش خانگی

طرز تهیه نبات فوری خوشمزه و سالم به روش خانگی

طرز تهیه نبات فوری نبات یکی از انواع شیرینی‌ها است که با نیشکر درست می‌شود و به خاطر طبع گرمی که دارد برای سلامت جسم و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.