طرز تهیه سوتی پلو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی اردبیلی

طرز تهیه سوتی پلو

طرز تهیه سوتی پلو تبریزی اردبیلی تبریزی محلی اردبیلی s jd g

سوتی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که اصالت آن متعلق به اردبیل می باشد. سوت در زبان آذری به معنای شیر می باشد و به همین دلیل نام این غذا سوت پلو می باشد، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سوتی پلو در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۴ پیمانه
شیر۴ پیمانه
زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
کره۲۵ گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی

طرز تهیه سوتی پلو

مرحله اول

برای تهیه سوت پلوی خوشمزه ابتدا برنج را نسبت به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت می خیسانیم، سپس شیر را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار دهیم تا شیر گرم شود و اطراف آن حباب بزند.

مرحله دوم

در ادامه زعفران دم کرده را به همراه کمی نمک به قابلمه اضافه می کنیم، پس از اینکه رنگ زعفران دم کرده باز شد، برنج خیسانده شده را به شیر اضافه می کنیم. هر چند لحظه یک بار برنج و شیر را مخلوط می کنیم تا شیر سر نرود.

مرحله سوم

پس از اینکه شیر جذب برنج شد، چند دانه برنج را زیر دندان تست می کنیم و در صورتی که دانه های برنج زیر دندان نرم شده بودند و مغزشان کمی گیر داشت، کره را به تکه های کوچک تبدیل می کنیم و روی برنج پخش می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم غذا آماده شود. حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز است تا سوتی پلو دم بکشد. برای اینکه سوتی پلو را به صورت قالبی درست کنیم می توانیم برنج را قبل از دم گذاشتن کمی فشرده کنیم.

مرحله پنجم

در صورتی که بخواهیم سوتی پلو را به همراه ماهی دودی سرو کنیم نباید از هل و گلاب در این غذا استفاده کنیم، ولی در صورتی که بخواهیم سوتی پلو را به همراه خرما و کشمش سرو کنیم می توانیم از گلاب و هل هم استفاده کنیم.

نکات طرز تهیه سوتی پلو

سوتی پلو از غذاهای پلویی محسوب می شود که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. مثلا می توانید در کنار این غذا از گوشت، مرغ یا ماهی استفاده کنید. با اموزش زیر می توانید سوتی پلو را با گوشت قلقلی درست کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 9 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.