طرز تهیه عاشوره خوشمزه و سنتی به روش ترکیه ای

طرز تهیه عاشوره

آش عاشوره آشوره چیست آش آجیل ترکیه آشوره ترکیه آش آجیل زنجان آش آجیل شیرازی آش ترکیه ای

عاشوره یکی از غذاهای محلی و خوشمزه ترکیه است که بیشتر در مراسم مذهبی و برای نذری استفاده می‌شود و روش پخت این آش خوش طعم خیلی راحت و سریع است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عاشوره در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۶-۸ نفر
گندم حلیمیک و نیم لیوان
نخود۱ استکان
لوبیا سفید۱ استکان
برنج ریز یا نشاسته۳ قاشق غذاخوری
قیسی۱۵ عدد
انجیر خشک۱۱ عدد
کشمش زرد۱ استکان
کشمش ریز سیاه۱ استکان
شکر۳ و نیم استکان
پرتقال۱ عدد
پودر پسته برای تزئین۱ استکان
بادام بدون پوستیک و نیم لیوان
فندق بدون پوستیک لیوان
چوب دارچینبه مقدار دلخواه

طرز تهیه عاشوره

مرحله اول

ابتدا نخود و لوبیا را که از شب قبل خیس کرده‌اید تا موجب نفخ نشود و سریع‌تر پخته شوند، آبکشی کنید و در قابلمه بریزید و با مقداری آب بگذارید تا خوب بپزند.

نکته: بهتر است چند بار آب نخود و لوبیا را وقتی که گذاشته‌اید خیس بخورند، عوض کنید.

مرحله دوم

بعد گندم را که از دو تا سه ساعت قبل در آب خیس کرده‌اید، آبکشی کنید و در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت متوسط قرار دهید تا خوب پخته شود و دانه‌های گندم شکفته شوند.

مرحله سوم

برنج را هم که از چند ساعت قبل در آب خیس کرده اید، آبکشی کنید و به گندم اضافه کنید، نخود و لوبیا را هم روی گندم بریزید و با مقداری آب روی حرارت ملایم قرار دهید.

مرحله چهارم

همه مواد را با هم مخلوط کنید، بعد یک پرتقال را تمیز بشورید و پوست نارنجی آن را با رنده ریز رنده کنید و به مواد اضافه کنید و آب پرتقال را هم بگیرید و روی مواد بریزید.

مرحله پنجم

کشمش‌ها را که یک ساعت در آب خیسانده‌اید به مواد اضافه کنید و هم بزنید، بعد قیسی را بشورید و خرد کنید و روی ترکیب مواد بریزید، انجیر‌ها را هم خرد کنید و اضافه کنید.

نکته: برای خوشمزه‌تر شدن عاشوره از ترکیب کشمش زرد و کشمش ریز سیاه استفاده کنید.

مرحله ششم

حالا با سلیقه و دلخواه خودتان دو عدد سیب را پوست بگیرید و مکعبی و ریز خرد کنید و به مخلوط مواد اضافه کنید، با توجه به ذائقه خودتان می‌توانید دو عدد میخک هم در قابلمه بیاندازید.

مرحله هفتم

بعد مغز فندق و مغز بادام و به دلخواه خودتان مقداری چوب دارچین را هم به ترکیب مواد اضافه کنید و خوب همه مواد را با هم ترکیب کنید و روی حرارت ملایم اجازه دهید تا بپزند.

نکته: برای خوشمزه‌تر شدن آش مقداری مغز گردو هم به مخلوط مواد اضافه کنید.

مرحله هشتم

اگر مقدار آب کم بود و هنوز مواد خوب پخته نشده بودند مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا باز با هم بپزند، بعد مقداری شکر را با توجه به ذائقه خودتان اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله نهم

دوباره بگذارید تا نیم ساعت دیگر روی حرارت ملایم با هم بپزند و در این مدت مدام مخلوط را به هم بزنید بعد از اینکه آش به شکل و غلظت حلیم رسید از روی حرارت بردارید. در آخر آش عاشوره را در ظرف مناسب بکشید و با پودر پسته، خلال بادام، خرده‌های گردو و پودر دارچین تزئین و میل کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 6 اسفند 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.