طرز تهیه کوفته لپه خوشمزه و سنتی به روش یزدی

طرز تهیه کوفته لپه

طرز تهیه کوفته لپه طرز تهیه کوفته ریزه با لپه طرز تهیه کوفته لپه یزدی نسبت لپه و برنج در کوفته تبریزی طرز تهیه کوفته با لپه و برنج

کوفته لپه یکی از غذاهای معروف شهر یزد است که ترکیبات متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته لپه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
لپهنصف پیمانه
برنج نیم دانه۴ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
تخم مرغ۱ عدد
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
آلو خشک۱۲ عدد
سبزی معطر خشک۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، دارچین و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه کوفته لپه

مرحله اول

برای تهیه کوفته لپه‌ی خوشمزه در ابتدای کار لپه را درون یک کاسه حاوی آب قرار داده و اجازه می دهیم چند ساعت خیس بخورد تا نفخ آن برطرف شود. پس از گذشت این زمان، لپه را به همراه برنج نیم دانه و  ۲ لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم لپه و برنج حدود یک ساعت بپزند تا کاملا نرم شوند. پس از گذشت این زمان، برنج و لپه را آبکشی می کنیم و درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله سوم

حالا لپه و برنج را با گوشتکوب به طور کامل له می کنیم و اجازه می دهیم خنک شوند، سپس گوشت چرخ کرده را به همراه تخم مرغ، آرد نخودچی، سبزی معطر خشک و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به کاسه می افزاییم.

مرحله چهارم

در این مرحله یکی از پیازها را رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش به کاسه حاوی مواد می افزاییم، سپس به خوبی مخلوط می کنیم تا بافت‌ مواد یکدست شود. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم.

مرحله پنجم

حالا پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک تابه مناسب می ریزیم، سپس پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به همراه زردچوبه به تابه می افزاییم.

مرحله ششم

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا رنگ آن باز شود، سپس ۳ لیوان آب به تابه می افزاییم و با دیگر مواد مخلوط می کنیم تا سس یکدست شود. در ادامه حرارت را زیاد می کنیم تا سس شروع به جوشیدن کند.

مرحله هفتم

پس از اینکه سس شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم سس ۱۵ دقیقه بجوشد. در ادامه کاسه حاوی مایه کوفته را از یخچال خارج می کنیم و به اندازه یک نارنگی از مواد کوفته بر می داریم.

مرحله هشتم

مایه کوفته را درون دستانمان باز می کنیم و یک آلو خشک در وسط آن قرار می دهیم، سپس مایه کوفته را به صورت گرد شکل می دهیم و درون سس قرار می دهیم. تمام کوفته ها را به همین صورت آماده کرده و درون تابه می چینیم.

مرحله نهم

در این مرحله درب تاب را قرار داده و اجازه می دهیم کوفته ها ۳۰ دقیقه بپزند. پس از گذشت این زمان کوفته ها را به آرامی می چرخانیم و اجازه می دهیم ۳۰ دقیقه دیگر بپزند، سپس آنها را درون ظرف سرو می کشیم و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 8 بهمن 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.