طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی ساده تهرانی جهرم علت باز شدن کوفته سبزی شیرازی بدون گوشت مامی سایت کاشانه مهر

کوفته یکی از غذاهای اصیل ایرانی و ترکی است که با روش های مختلف و مواد مختلف تهیه می شود. یکی از این کوفته ها، کوفته سبزی شیرازی است که نسبت به کوفته های دیگر سبزی بیشتری دارد. این غذا را می توان به عنوان پیش غذا در مهمانی ها یا به عنوان غذای اصلی سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

برای تهیه کوفته سبزی شیرازی، ابتدا برنج، عدس، لپه، و گندم را از شب قبل خیس کرده و پس از خشک شدن، دو سوم آن‌ها را چرخ و با سبزی‌های خرد شده و گوشت چرخ کرده، ادویه‌جات و ترخون مخلوط می‌کنیم. کوفته‌ها را شکل داده و در صورت تمایل داخل آن‌ها را پر می‌کنیم. پس از استراحت در یخچال، در سس پیاز داغ و ادویه‌جاتی که با آب قلم یا عصاره مرغ آماده شده، می‌پزیم تا کوفته‌ها نرم و طعم‌دار شوند.

مواد لازممقدار مواد
برنج۴ پیمانه
عدس۲ پیمانه
لپه۲ پیمانه
گندم یا ماشک۱ پیمانه
سبزی معطر برای کوفته (تره و گشنیز و جعفری)به مقدار لازم
ترخون خشک۱ قاشق غذا خوری
شنبلیله۱ قاشق غذا خوری
پیاز۱ عدد
عصاره مرغ یا آب قلم۲ عدد عصاره یا یک لیوان آب قلم
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم

طرز تهیه کوفته سبزی شیرازی

مرحله 1: آماده‌سازی مواد اولیه

شروع کار با خیساندن برنج، عدس، لپه و گندم از شب قبل است. این کار باعث می‌شود که حبوبات نرم‌تر شوند و در هنگام پخت، زمان کمتری نیاز داشته باشند. سپس، آن‌ها را آبکش کرده و اجازه می‌دهیم تا کاملاً خشک شوند. در این فاصله، سبزی‌های معطر را خوب می‌شوییم و اجازه می‌دهیم تا آب آن‌ها کاملاً خشک شود.

مرحله 2: تهیه مایه کوفته

دو سوم از مواد خشک خیس خورده را در غذاساز چرخ می‌کنیم و در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم. مواد باقی‌مانده را به صورت دستی یا با استفاده از هاون می‌کوبیم تا کاملاً له شوند و سپس به مواد چرخ شده اضافه می‌کنیم. سبزی‌های خشک شده را نیز چرخ کرده و به مخلوط اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا یکدست شود.

مرحله 3: افزودن گوشت و ادویه‌جات

گوشت چرخ کرده را به همراه ترخون خشک، نمک، فلفل سیاه و قرمز و ادویه کوفته به مایه اضافه می‌کنیم. با دست ورز می‌دهیم تا مایه کوفته یکدست و منسجم شود. از مایه به اندازه 150 گرم برداشته و به شکل گرد درمی‌آوریم. در صورت تمایل، می‌توانیم داخل کوفته‌ها را با پیاز داغ، زرشک، گردو خرد شده و آلو بخارا پر کنیم.

مرحله 4: استراحت کوفته‌ها

کوفته‌های آماده شده را برای نیم ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا استراحت کنند و شکل خود را بهتر حفظ کنند. این کار باعث می‌شود کوفته‌ها در هنگام پخت وا نروند.

مرحله 5: تهیه سس کوفته

یک قابلمه بزرگ را انتخاب کرده و با کمی روغن روی حرارت متوسط قرار می‌دهیم. پیازها را پوست گرفته، ریز خرد می‌کنیم و به روغن داغ اضافه می‌کنیم. پیازها را تا زمانی که طلایی و نرم شوند تفت می‌دهیم.

مرحله 6: اضافه کردن ادویه‌ها و آب قلم

به پیاز داغ، ادویه کوفته، فلفل سیاه، ترخون و شنبلیله خشک اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر ادویه‌ها خارج شود. سپس آب قلم یا عصاره مرغ را اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا سس شروع به جوشیدن کند.

مرحله 7: اضافه کردن کوفته‌ها به سس

وقتی سس به جوش آمد و یکدست شد، کوفته‌ها را به آرامی و یکی یکی درون سس قرار می‌دهیم. مراقب باشیم سس در حین اضافه کردن کوفته‌ها از جوش نیفتد تا کوفته‌ها به خوبی پخته شوند.

مرحله 8: پخت کوفته‌ها

کوفته‌ها باید حدود یک تا دو ساعت در سس بپزند تا کاملاً نرم و طعم‌دار شوند. در این مدت، گاهی اوقات سطح سس را چک کرده و در صورت نیاز کمی آب جوش اضافه کنیم تا از خشک شدن سس جلوگیری شود.

مرحله 9: سرو کوفته‌ها

پس از اتمام پخت، کوفته‌ها را به همراه سس غلیظ و خوشمزه‌شان درون ظرف مناسبی سرو می‌کنیم. این کوفته‌های خوش طعم و معطر را می‌توانید به همراه برنج سفید یا نان تازه سرو کنید تا یک وعده غذایی کامل و لذیذ داشته باشید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 9 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.