طرز تهیه شامی سبزی خوشمزه گیلانی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه شامی سبزی

طرز تهیه شامی سبزی , سبزی خشک معطر برای کتلت , شامی سبزی گیلانی , xvc jidi ahld sfcd

شامی سبزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سالم ایرانی است که اصالت آن متعلق به استان های شمالی می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی شمالی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۴۰۰ گرم
گشنیز و جعفری۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
تخم مرغ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شامی سبزی

مرحله اول

برای تهیه شامی سبزی ابتدا گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه جادار می ریزیم و کمی ورز می دهیم، سپس گشنیز و جعفری را به صورت ساطوری خرد می کنیم و به کاسه حاوی گوشت اضافه می کنیم. اگر سبزیجات محلی شمالی دارید حتما اضافه کنید.

مرحله دوم

طعم این کوکو با سبزیجات محلی مثل چوچاق خیلی خوشمزه تر می شود. در ادامه پیاز را رنده می کنیم و با فشار دست آبش را می گیریم، سپس پیاز رنده شده و آب گرفته را به کاسه حاوی گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه تخم مرغ را در یک کاسه کوچک می ریزیم و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به ان اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا تخم مرغ از لختگی در بیاید، سپس مخلوط تخم مرغ و ادویه ها را به دیگر مواد اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مواد را با دست به مدت ۵ دقیقه مخلوط می کنیم تا کاملا منسجم شوند. در ادامه یک سلفون روی درب کاسه می کشیم و به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم مواد با هم تلفیق شود.

مرحله پنجم

پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم و یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن داغ شود. حالا به اندازه یک پرتقال کوچک از مواد بر می داریم و با دست شکل می دهیم.

مرحله ششم

روش شکل دادن مواد مانند کتلت گوشت یا همان شامی کباب است. در صورت تمایل می توانید با انگشت وسط شامی ها را نیز سوراخ کنید. پس از اینکه شامی ها سرخ شد انها را به همراه گوجه فرنگی و سیب زمینی سرخ شده سرو می کنیم.

نکات پخت شامی سبزی

سبزی مناسب شامی

این شامی خوشمزه را می توانید با انواع سبزیجات معطر و محلی تهیه کنید. در صورتی که به سبزیجات محلی شمالی مثل چوچاق و خالواش دسترسی دارید، توصیه می شود علاوه بر سبزیجات معطر مثل گشنیز و جعفری از این سبزیجات محلی نیز در شامی خود استفاده کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 13 شهریور 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/mojgan.rahimi49

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.