طرز تهیه نان شنبلیله خوشمزه و سنتی به روش خانگی

طرز تهیه نان شنبلیله

طرز تهیه نان شنبلیله , دستور پخت نان شنبلیله

نان شنبلیله یکی از انواع نان های خوشمزه و خوش عطر است که با رسپی های متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان شنبلیله در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان شنبلیله
آرد نان سنگک۸۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق غذاخوری سرخالی
آب۱ پیمانه
مواد لازم برای رومال نان
ماست۳ قاشق غذاخوری سرپر
پودر شنبلیله۲ قاشق غذاخوری
زردچوبهنوک قاشق چایخوری

طرز تهیه نان شنبلیله

مرحله اول

برای تهیه نان شنبلیله خوشمزه در ابتدای کار آب ولرم را به همراه خمیر مایه فوری و نمک درون یک کاسه مناسب می ریزیم و کمی مخلوط می کنیم، سپس آرد را کم کم درون کاسه الک کرده و با لیسک مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا خمیر را به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود‌. توجه داشته باشید مقدار آرد به اندازه ای باشد که خمیر به دست نچسبد ولی با آرد اضافی خمیر را سفت و سنگین نکنید.

مرحله سوم

در ادامه خمیر را درون یک کاسه چرب شده گذاشته و روی آنرا با سلفون می پوشانیم، سپس به مدت ۴۵ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر حجیم شود. حالا به سراغ درست کردن مواد روی نان می رویم.

مرحله چهارم

برای این منظور ماست را به همراه پودر شنبلیله و زردچوبه درون یک کاسه مناسب ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم، سپس کنار می گذاریم. پس از تمام استراحت خمیر، فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود، سپس از خمیر گلوله هایی به اندازه یک نارنگی جدا کرده و روی سطح کار با وردنه کمی باز می کنیم. در ادامه مخلوط شنبلیله را روی خمیرها ریخته و با قاشق پخش می کنیم.

مرحله ششم

در ادامه با چنگال چندین سوراخ روی خمیر ایجاد کرده و درون سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده ایم می چینیم. حالا اجازه می دهیم خمیرها به مدت ۱۰ دقیقه استراحت کنند، سپس سینی را طبقه میانی فر می گذاریم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می‌ دهیم آنها به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون فر بمانند تا کاملا پخته و روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. پس از گذشت این زمان نان ها را از فر خارج کرده و به دلخواه با پنیر و گردو سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 19 آذر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.