طرز تهیه یخنی مرغ خوشمزه و ساده به روش خراسانی

طرز تهیه یخنی مرغ

طرز تهیه یخنی مرغ طرز تهیه یخنی مرغ افغانی فواید یخنی مرغ مرغ یخنی یخنی شیرازی

یخنی مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که اصالت آن به شهر خراسان تعلق دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه یخنی مرغ در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران مرغ۴۰۰ گرم
زنجبیل تازه۱ قاشق چایخوری
پودر دارچین۱ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد بزرگ
پودر هل۱ پنس
پودر میخک۱ پنس
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

طرز تهیه یخنی مرغ

مرحله اول

برای تهیه یخنی مرغ خوشمزه در ابتدای کار ران مرغ را درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس زنجبیل تازه، پودر دارچین، پودر هل، پودر میخک و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده به کاسه اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا ران های مرغ را به خوبی ماساژ می دهیم تا طعم دهنده به ران مرغ آغشته شوند، سپس روی کاسه را با سلفون یا درپوش می پوشانیم. در ادامه کاسه را درون یخچال قرار داده تا ران های مرغ به مدت ۱ ساعت استراحت کنند.

مرحله سوم

پس از گذشت این مدت، زمانی که ران های مرغ مزه دار شدند، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع درون قابلمه ریخته، سپس پیاز را می افزاییم.

مرحله چهارم

در این مرحله به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز کاملا سرخ و طلایی شود. زمانی که پیاز سرخ شد، آنرا از قابلمه خارج کرده، سپس ران ها مرغ را درون قابلمه می چینیم. حالا ران های مرغ را به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند.

مرحله پنجم

حالا پیاز سرخ شده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا ادویه ها سرخ شوند، سپس مقداری زعفران دم کرده به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تفت می دهیم.

مرحله ششم

پس از گذشت این زمان ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و حرارت را زیاد می کنیم تا آب جوش بیاید، سپس حرارت را کم می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم ران های مرغ درون آب جوش بمانند تا کاملا پخته شوند.

مرحله هفتم

پس از گذشت ۱ ساعت ران مرغ را چک کرده، زمانی که مغز پخت نشده بود، مجددا مقداری آب جوش و نمک به قابلمه می افزاییم. پس از اینکه گوشت مرغ کاملا پخت و سس آن غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله هشتم

در نهایت یخنی مرغ را درون ظرف مورد نظرمان ریخته، سپس مقداری سیب زمینی سرخ کرده به عنوان تزیین روی آن می ریزیم. در نهایت یخنی مرغ را به همراه پلو زعفرانی، ترشی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 2 مرداد 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.