طرز تهیه پلو اسفندی خوشمزه و مجلسی به روش شیرازی

طرز تهیه پلو اسفندی

طرز تهیه پلو اسفندی , دستور پخت پلو اسفندی

پلو اسفندی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای استان فارس می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو اسفندی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج۳ پیمانه
لوبیا سفید½ پیمانه
نخود½ پیمانه
ماش½ پیمانه
جو½ پیمانه
گندم½ پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
ادویه پلویی و پودر میخکبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه پلو اسفندی

مرحله اول

برای تهیه پلو اسفندی خوشمزه در ابتدای کار حبوبات و غلات را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم یک شب خیس بخورند. برای گرفتن نفخ حبوبات بهتر است که آب درون کاسه را دو تا سه مرتبه تعویض کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله حبوبات را آبکش می کنیم، سپس به همراه چند لیوان آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه می دهیم حبوبات به مدت یک تا یک ساعت و نیم بپزند.

مرحله سوم

در همین حین یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک و شیشه ای شود.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه ۶ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم گوشت به طور کامل بپزد.

مرحله پنجم

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت و تقریبا ۲ لیوان از آب گوشت درون قابلمه باقی ماند، مقداری زردچوبه، ادویه پلویی و پودر میخک به قابلمه اضافه کرده، سپس گوشت را از قابلمه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله برنج را به قابلمه اضافه کرده و مانند کته اجازه می دهیم آب درون قابلمه کشیده شده و جذب برنج شود. پس از اینکه حبوبات به طور کامل پختند، آنها را به قابلمه برنج اضافه کرده و با آن به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم

حالا وسط برنج را باز می کنیم و گوشت را در وسط آن قرار می دهیم. در ادامه درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم داخل قابلمه بخار بپیچد، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله هشتم

در همین حین پیازهای باقیمانده را به صورت خلالی خرد کرده و به همراه کمی روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند. در آخر اسفندی پلو را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه پیاز داغ و مواد دلخواه تزیین کرده و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 3 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.