طرز تهیه دیزی پلو یا چلو دیزی خوشمزه و مخصوص سنتی

طرز تهیه دیزی پلو

دیزی پلو , طرز تهیه دیزی پلو , دستور پخت دیزی پلو

دیزی پلو که با نام چلو دیزی هم شناخته می شود، یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که امروزه شاید برای خیلی از کدبانوهای ایرانی ناشناخته باشد. این غذای خوشمزه ترکیبی از مواد درون آبگوشت و برنج است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دیزی پلو در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سردست گوسفندی۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی۲ پیمانه
برنج۳ پیمانه
روغن حیوانی یا کره۵۰ گرم
زردچوبه۲ قاشق چایخوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری غلیظ
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه دیزی پلو

مرحله اول

برای تهیه دیزی پلوی خوشمزه و مخصوص ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه به آن می افزاییم و با هم تفت می دهیم تا زردچوبه به خورد پیاز برود. در ادامه گوشت را پس از شستشو به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا باید گوشت را به خوبی تفت دهیم که رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود. در ادامه ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید، سپس حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم گوشت به مدت ۲ ساعت بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله لوبیا چشم بلبلی را به همراه ۲ پیمانه آب و مقداری فلفل سیاه درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزد. پس از اینکه لوبیا پخت، آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

در ۱۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، لوبیا چشم بلبلی پخته شده را نیز به قابلمه گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با هم بپزند. توجه داشته باشید که از آب درون قابلمه گوشت باید فقط به مقدار ۱ فنجان باقی بماند.

مرحله ششم

در اواخر پخت گوشت، مقداری نمک اضافه می کنیم و پس از اینکه آب درون قابلمه به مقدار ذکر شده رسید، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم و به سراغ آماده کردن برنج می رویم. اگر از برنج تازه استفاده می کنید باید آنرا حتما بخیسانید.

مرحله هفتم

اما اگر از برنج کهنه یا برنج هندی ( چگونه برنج ایرانی اصل را تشخیص دهیم ) استفاده می کنید، نیازی به خیساندن طولانی برنج نیست. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۴٫۵ پیمانه آب و کمی نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از جوش آمدن آب، برنج را به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب درون قابلمه تبخیر شود. پس از اینکه آب درون قابلمه تبخیر شد، حرارت زیر قابلمه را ملایمتر می کنیم، سپس مخلوط گوشت و لوبیا چشم بلبلی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

برای خوشمزه تر شدن غذا آب گوشت باقی مانده را نیز می توانیم به برنج اضافه کنیم. در ادامه روغن حیوانی یا کره را به همراه زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دهم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم غذا به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در پایان چلو دیزی را درون قابلمه به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد در همه جای برنج پخش شوند، سپس به همراه سالاد شیرازی ( آموزش سالاد شیرازی سنتی ) سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 19 شهریور 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.