روش های ساده و کاربردی برای تشخیص برنج ایرانی از خارجی

تشخیص برنج ایرانی

بهترین برنج ایرانی تشخیص برنج کامفیروزی اصل راه تشخیص برنج تراریخته تفاوت برنج ایرانی و پاکستانی تشخیص برنج کهنه
در حالت کلی می توان گفت که یک برنج ایرانی اصل از لحاظ ظاهری کاملا باید یکدست بوده، رنگ شیری داشته، نسبت به برنج های هندی و پاکستانی کوتاه­تر و عطر و طعم خوبی نیز داشته باشد. اگرچه این اطلاعات موثر به نظر می­ رسند، اما باید به این نکته اشاره کرد که تشخیص برنج اصل از تقلبی، گاهی حتی برای افراد حرفه­ ای نیز کار ساده­ ای نمی­ باشد. به همین جهت یکی از بهترین روش­ ها برای تشخیص این نوع برنج، پخت آن می­ باشد که می ­توان فاکتور هایی همچون کف کردن، آب کشیدن یا له شدن را در نظر گرفت. از راه­ های دیگری که می ­توان به آن اشاره کرد، عطر و طعم برنج است.

ولی باید از قبل تجربه حس متفاوت بودن عطر و طعم یک برنج اصل از تقلبی را داشته باشید. نه تنها در عطر و طعم، بلکه این مورد شامل رنگ و اندازه و پخت هم می­ شود. به طور مثال در رابطه با عطر، می ­توانید مقداری از برنج را در مشت خود بریزید، و پس از باز کردن باید بوی خوشی را در مشام خود احساس کنید. اما این روش همیشه کار ساز نیست، چرا که برخی سودجویان با اضافه کردن مقداری گرد برنج اصیل و خوش عطر در کیسه، سعی در به اشتباه انداختن شما می­ کنند، که در چنین شرایطی می­ توانید از طعم برنج جهت اطلاع از اصلی یا تقلبی بودن آن استفاده کنید. به این صورت که تعدادی از دانه ­های برنج را بردارید و جهت از بین بردن گرد برنج به آنها فوت کنید و داخل دهان خود بگذارید. اگر طعم خوبی را احساس کردید، برنج شما اصل است.

تشخیص از روی ظاهر

اولین مورد تشخیص در رابطه با ظاهر، یکدست بودن آن است. به این صورت که خرده و نیم دانه نباید در آن وجود داشته باشد، البته در حدی که بتوان از آن چشم پوشی کرد مشکلی ندارد.
همچنین هیچگونه برش یا ترکی نباید روی آن وجود داشته باشد. اگر چنین چیزی را مشاهده کردید، به این معنی است که برنج در معرض باد یا هوای سرد قرار گرفته، و مسلما نشانه خوبی نمی­ باشد.
مورد دیگر نیمه شفاف بودن یا به عبارتی شیری بودن آن است. بر خلاف برنج­ های خارجی که بیشتر حالت تیره و کدر دارند.

یک برنج خوب، خشک است

این یکی از مهم­ترین و موثرترین تست­ هایی است که می­ توانید انجام دهید. حال چرا یک برنج خوب، خشک است؟ برنج خوب هنگام پخت به خوبی دم کشیده و قد می­ کشد یا اصطلاحا ری می­کند. که این قد کشیدن به لطف خشک بودن آن انجام می­ پذیرد. به این صورت که برنج رطوبت خود را از آب موجود در قابلمه جذب کرده و به خوبی قد خواهد کشید. روشی دیگر برای تشخیص به اندازه کافی خشک بودن برنج به این صورت می­ باشد که باید دانه­ ای برنج را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. اگر به راحتی شکسته و خرد نشد، به معنی خوب بودن برنج مد نظر است. برنج خوب نباید به راحتی شکسته و خرد شود.

چند روش کم دردسرتر

– برنج مورد نظر را خیس کنید. اگر پس از گذشت حدود 4 تا 5 روز شروع به کپک زدن کرد، برنج شما اصل، و در غیر این صورت تقلبی است.

– مقداری برنج را داخل شیشه ­ای در دار بریزید و مدتی آن را در معرض نور خورشید قرار دهید. اگر کپک زد، برنج­تان اصل است. اما اگر هیچگونه اتفاق خاصی را در آن مشاهده نکردید، برنج غیر اصل می­ باشد.

توجه داشته باشید که نور خورشید برای برنج اصل مضر است و سبب کپک زدن آن می ­شود.

– برنج را روی شعله آتش بگیرید، اگر برنج نامطلوبی باشد شروع می­ کند به سوختن، اما اگر برنج اصیل ایرانی باشد به جای سوختن، برشته می­ شود.

– مقداری از برنج را درون آب بریزید، اگر ته نشین شود، برنج شما ایرانی اصل است، اما اگر بر روی سطح آب بماند، تقلبی می­ باشد.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 25 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.