طرز تهیه هواری گوشت و نخود خوشمزه به روش سنتی عربی

طرز تهیه هواری گوشت

طرز تهیه هواری گوشت و نخود طرز تهیه هواری گوشت بندری طرز تهیه هواری گوشت بلوچستان طرز تهیه پلو گوشت عربی

هواری گوشت از غذاهای خوشمزه و بسیار محبوب در جنوب کشورمان است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه هواری گوشت در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳ پیمانه
گوشت۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۳ حبه
فلفل سبز تند۲ عدد
برگ بو۳ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده۳ قاشق غذا خوری
نخود پخته۱ لیوان
سیب زمینی۲ عدد
نمکبه میزان لازم
فلفلبه میزان لازم
پودر لیمو عمانیبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
ادویه پلوییبه میزان لازم
پودر زنجبیل و جوز هندیبه میزان لازم

طرز تهیه هواری گوشت

مرحله اول

برای تهیه هواری گوشت خوشمزه ابتدا پیاز ها را شسته و پوست بگیرید، سپس به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد کنید. البته میتوانید حتی پیاز را با رنده درشت رنده کنید. در ادامه یک تا پیاز خرد شده را بر روی حرارت کمی تفت دهید تا شفاف شود.

مرحله دوم

سپس سیر را خرد یا رنده کرده و به پیازهای در حال تفت خوردن اضافه کنید. بعد از این که کمی تفت خورد به آن زردچوبه اضافه کنید. بعد از این که پیاز و سیر حسابی طلایی شد؛ گوشت را به پیاز داغ اضافه کنید.

مرحله سوم

بر روی گوشت زردچوبه، فلفل سیاه و لیمو عمانی بپاشید. کمی گوشت را تکان دهید تا همه طرف آن تغییر رنگ دهد. به گوشت پودر زنجبیل و جوز هندی را نیز اضافه کنید. فلفل سبز را می توانید درسته و یا خرد کرده به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد از این که گوشت کمی سرخ شد زعفران را اضافه کنید. در این مرحله گوشت سرخ شده است و به دلیل ادویه های گوناگونی که به آن زده ایم تا حدودی مزه دار نیز شده است. رب گوجه فرنگی در هواری گوشت برای خوشرنگ تر کردن پلو استفاده می شود.

مرحله پنجم

ابتدا رب گوجه فرنگی را کمی تفت داده و سپس آن را به مواد درون تابه اضافه می کنیم. کمی مواد را هم بزنید تا تمام مواد به رب گوجه فرنگی آغشته شود. برای هواری گوشت باید برنج را به شکل کته تهیه کنید.

مرحله ششم

وقتی گوشت تا حدودی رنگ گرفت به مواد درون تابه آب جوش اضافه می کنیم. این آب باید کمی بیشتر از مقدار آبی باشد که معمولا به خورش ها اضافه می کنیم. برنج هواری گوشت نیز باید درون همین آب بپزد و دم بکشد.

مرحله هفتم

بعد از اضافه کردن آب جوش؛ در ظرف را بسته و اجازه دهید تا چند ساعتی بپزد. یادتان باشد که به هیچ وجه نباید در این مرحله به گوشت نمک بزنید چرا که باعث دیرپز شدن آن می شود. حتما گوشت را بر روی حرارت ملایم و به آهستگی بپزید تا حسابی مغزپخت شود.

مرحله هشتم

در اواخر پخت گوشت، سیب زمینی ها را شسته و پوست بگیرید. سیب زمینی ها را به شکل نگینی مانند حبه قند خرد کنید. البته بهتر است کمی درشت باشد. سیب زمینی را نیز به مواد درون ظرف اضافه کنید.

مرحله نهم

البته در بعضی از دستور پخت های هواری گوشت؛ توصیه می کنند که سیب زمینی را جدا سرخ کنید و به عنوان تزئین در کنار هواری بگذارید. در هر صورت انتخاب با خودتان است. بعد از اینکه خیالتان از پختن گوشت آسوده شد؛

مرحله دهم

کمی نمک به آن اضافه کنید. سپس نخود پخته شده را به همراه برنج خیس خورده به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را اضافه کردید؛ مواد را یک هم بزنید تا با هم ترکیب شوند و مقدار آب درون ظرف را اندازه بگیرید.

مرحله یازدهم

برای درست کردن یک کته خوشمزه آب روی برنج باید به اندازه یک بند انگشت باشد. هنگام خرید برنج می توانید در این باره از فروشنده سوال بپرسید. بعضی از انواع برنج به آب کمتری برای پخت نیاز دارند و در غیر این صورت شفته می شوند.

مرحله دوازدهم

اجازه دهید تا برنج حسابی دم بکشد. بعد از کشیده شدن آب برنج ادویه پلویی را به هواری اضافه کنید. در صورت تمایل و برای مجلسی تر شدن هواری گوشت؛ می توانید کمی روغن نیز بر روی برنج بریزید. بعد از دم کشیدن برنج می توانید آن را در دیس برگردانده و نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 20 مهر 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه دمپخت ماهیچه خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

طرز تهیه دمپخت ماهیچه خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

طرز تهیه دمپخت ماهیچه یکی از پرطرفدارترین غذاهای گوشتی، خوراک ماهیچه میباشد. ماهیچه به دلیل بافت نرم، هضم راحت، و از همه مهم تر طعم خوشی که دارد یکی از محبوب ترین …

طرز تهیه کباب مرغ مغزدار خوشمزه و ساده به روش مجلسی

طرز تهیه کباب مرغ مغزدار خوشمزه و ساده به روش مجلسی

طرز تهیه کباب مرغ مغزدار کباب مرغ مغزدار یکی از انواع کباب های خوشمزه و مجلسی است که با مواد و رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و …

طرز تهیه گراتن کدو سبز خوشمزه و ساده با سس مخصوص

طرز تهیه گراتن کدو سبز خوشمزه و ساده با سس مخصوص

طرز تهیه گراتن کدو سبز گراتن کدو سبز یک پیش غذای سالم، کم کربوهیدرات و فاقد گلوتن است. این ویژگی ‌ها آن را تبدیل به غذایی مناسب برای همه می ‌کند. این …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.