طرز تهیه پیراشکی عدس و سیب زمینی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه پیراشکی عدس

پیراشکی عدس , طرز تهیه پیراشکی عدس , دستور پخت پیراشکی عدس و گوشت چرخ کرده

پیراشکی با توجه به ترکیبات غذایی مقوی و لذیذی که دارد باعث می ‌شود که غذایی همه پسند و مفید برای سلامتی باشد. پیراشکی های بسیاری به طور آماده در بازار یافت می ‌شود که افراد به راحتی و با صرف کمترین هزینه آن را تهیه و میل می ‌کنند. از جمله پیراشکی های محبوب در خانواده های ایرانی پیراشکی مرغ، پیراشکی قارچ و پیراشکی گوشت هستند که می ‌توان پیراشکی عدس را بعنوان یک پیراشکی محبوب برای تنوع در برنامه غذایی نام برد. می ‌توان آن را به عنوان یک وعده غذایی یا یک عصرانه خوشمزه و عالی انتخاب کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پیراشکی عدس در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی
آرد۴ لیوان
شیر ولرم۱ لیوان
روغن مایع۶ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
سفیده تخم مرغ۱ عدد
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق چای خوری
آب ولرمنصف لیوان
مواد میانی پیراشکی
عدس۱ لیوان
سیب زمینی متوسط۱ عدد
پیاز متوسط۲ عدد
گوشت چرخ کرده۱۵۰ گرم
نمک، پودر آویشن و فلفل سیاهبه مقدار لازم
آبلیمو۱ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
فلفل دلمه ای۱ عدد

طرز تهیه پیراشکی عدس

مرحله اول

برای تهیه پیراشکی عدس خوشمزه در ابتدای کار، برای تهیه خمیر پیراشکی، در ظرفی نصف لیوان آب ولرم ریخته، خمیر مایه و شکر را اضافه می‌ کنیم و درب آن را گذاشته و ۱۵ دقیقه استراحت می ‌دهیم تا خمیر مایه عمل کند، کف کند و حباب بزند.

مرحله دوم

داخل ظرفی سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کرده و اضافه می کنیم. زرده تخم مرغ را برای رومال پیراشکی ها نگه می ‌داریم. نمک و روغن مایع به سفیده اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس خمیر مایه عمل آمده را به همراه شیر ولرم به آن اضافه کرده و مخلوط می نماییم.

مرحله سوم

آرد الک شده را کم کم اضافه می ‌کنیم و خوب ورز می ‌دهیم تا خمیر لطیفی ایجاد شود. آرد را تا جایی اضافه می ‌کنیم که خمیر به دست نچسبد، چون آرد زیاد لطافت خمیر را کم می ‌کند. سپس کف ظرف را چرب می‌ کنیم و خمیر را در ظرف می‌ گذاریم.

مرحله چهارم

سپس یک پارچه روی آن انداخته و در جای گرم ۲ ساعت استراحت می ‌دهیم. در این فاصله مواد میانی پیراشکی رو آماده می ‌کنیم. عدس که از قبل خیسانده ایم را با آب و نمک می ‌پزیم و کنار می ‌گذاریم. سیب زمینی را هم نگینی خرد کرده با روغن سرخ می ‌کنیم.

مرحله پنجم

پیاز را ریز خرد کرده با روغن تفت می ‌دهیم تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، پودر آویشن، فلفل سیاه و آبلیمو در پیازها تفت می ‌دهیم. رب گوجه فرنگی را اضافه می ‌کنیم و بعد از کمی تفت دادن فلفل دلمه ای ریز خرده شده را اضافه می‌ کنیم.

مرحله ششم

در آخر عدس های پخته شده و سیب زمینی های سرخ شده را کنار مواد می‌ ریزیم و همه مواد را با هم مخلوط می‌ کنیم. پس از دو برابر شدن حجم خمیر، روی سطح صافی را چرب یا آرد پاشی کرده و مقداری از خمیر را با وردنه باز می‌ کنیم.

مرحله هفتم

با کاتر دایره ‌ای یا دهانه لیوان، خمیر را قالب می ‌زنیم و یک قاشق سس کچاب وسط خمیر می ‌مالیم. بعد یک قاشق از مخلوط گوشت و عدس ریخته و بعد در صورت تمایل کمی پنیر پیتزا می ‌ریزیم. خمیر را روی مواد مثل بقچه می ‌پیچیم.

مرحله هشتم

در این مرحله کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار می دهیم و پیراشکی ها را دانه دانه کنار هم در سینی فر می‌ چینیم. برای رومال، زرده تخم مرغ را با یک قاشق زعفران دم شده و چند قطره روغن خوب می ‌زنیم تا یکدست شده و از لختگی دربیاید.

مرحله نهم

بعد با فرچه روی پیراشکی ها می‌ مالیم. کنجد و تخم خرفه هم می ‌پاشیم و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه قرار می‌ دهیم. در آخر ۳ یا ۴ دقیقه هم گریل بالای فر را روشن می ‌کنیم تا روی پیراشکی ها هم طلایی شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 30 مرداد 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه نودل سبزیجات ساده و خوشمزه به روش رستورانی

طرز تهیه نودل سبزیجات ساده و خوشمزه به روش رستورانی

طرز تهیه نودل سبزیجات نودل سبزیجات یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار بین المللی است که در زمان کوتاه با مواد مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله …

طرز تهیه املت سبزیجات با پنیر پیتزا؛ صبحانه‌ای مقوی و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه املت سبزیجات با پنیر پیتزا؛ صبحانه‌ای مقوی و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه املت سبزیجات با پنیر پیتزا املت سبزیجات با پنیر پیتزا یک «صبحانه مقوی و خوشمزه» است که با ترکیبی از سبزیجات تازه و پنیر پیتزای ذوب شده، طعمی بی‌نظیر دارد. …

طرز تهیه عدس پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش شیرازی

طرز تهیه عدس پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش شیرازی

طرز تهیه عدس پلو با مرغ عدس پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. عدس پلو به طور معمول …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.