طرز تهیه نان صمون خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای

طرز تهیه نان صمون

نان صمون عراقی , طرز تهیه نان صمون , دستور پخت نان صمون عربی

در سرتاسر ترکیه انواع مختلفی از نان وجود دارد که بسیار خوشمزه هستند. از نان اکمک که نان صبحانه است گرفته تا نان های مختلف که به عنوان غذای اصلی هم خورده می شود، متغیر هستند. هر شهر و روستای ترکیه نان مخصوص به خود را دارد که گزیده ای از بهترین و معروف ترین نان های ترکیه را می‌ توان در شهرهایی مثل استانبول امتحان کرد. نان صمون یک نان باگت پرکاربرد و پر طرفدار در ترکیه است که بسیار خوشمزه است. در این دستور، طرز تهیه نان صمون در فر بیان شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان صمون در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان صمون
آرد۱ پیمانه
خمیر مایه خشک۱ پاکت معادل ۱۰ گرم یا ۱ قاشق غذا خوری
آب ولرمنصف پیمانه
شکر۱ قاشق مربا خوری
مواد لازم برای خمیر
آرددو و نیم پیمانه
آب ولرم۱ پیمانه
نمک۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه نان صمون

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه صمون در ابتدای کار، خمیر مایه را تهیه می کنیم. برای این کار، خمیر مایه را داخل یک ظرف مناسب می ‌ریزیم. بعد شکر، آب ولرم و یک پیمانه آرد را به آن اضافه می‌ کنیم و خوب مخلوط می ‌کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم

روی آن را کامل می ‌پوشانیم و می‌گذاریم یک ربع در دمای آشپزخانه استراحت کند. سپس به تهیه خمیر می پردازیم. در ظرف دیگری دوباره آب ولرم و نصف آرد را اضافه می ‌کنیم و یک ربع می ‌گذاریم تا خمیر مایه استراحت کند.

مرحله سوم

حالا خمیر مایه را به آن اضافه کرده و باز مخلوط می ‌کنیم. سپس نمک را به آن اضافه می ‌کنیم وما بقی آرد را کم کم به آن اضافه می ‌کنیم. خمیر را ورز می ‌دهیم تا وقتی که به دست نچسبد. کف ظرفی را چرب می‌ کنیم.

مرحله چهارم

سپس خمیر را داخل ظرف می‌ گذاریم و روی آن را کامل می‌ پوشانیم و به مدت یک ساعت استراحت می ‌دهیم. بعد از یک ساعت خمیر پف کرده و حجم آن دو برابر شده است. پف خمیر را با دست می گیریم و خمیر را روی سطح کار آرد پاشی شده پهن می ‌کنیم.

مرحله پنجم

سپس شروع به ورز دادن می‌ کنیم. خمیر را به دو قسمت تقسیم می ‌کنیم. هر قسمت را گرد می ‌کنیم و رو سطح کار باز می ‌کنیم و از اطراف خمیر را جمع می ‌کنیم تا دوباره گرد شود. روی خمیر را می ‌پوشانیم و مجدد یک ربع دیگر استراحت می ‌دهیم.

مرحله ششم

بعد از یک ربع چانه ها را روی سطح کار می‌گذاریم و با کمک دست و انگشت ها خمیر را باز می ‌کنیم وخمیر را نازک می‌ کنیم و از یک طرف آن را جمع می ‌کنیم. هر لایه ایی را که می‌پیچیم خوب با دست انتهای خمیر را می ‌بندیم.

مرحله هفتم

رول که تمام شد، روی سینی فر که کاغذ روغنی انداخته ایم، می ‌گذاریم. برای چانه دیگر هم به همین ترتیبی که گفته شد خمیر را باز می‌ کنیم و از یک طرف شروع به جمع کردن خمیر می‌کنیم و با دست فشار می‌ دهیم.

مرحله هشتم

در این مرحله بعد از گذاشتن خمیرها در سینی، روی سینی فر را دوباره با پارچه می‌پ وشانیم و نیم ساعت دیگر به آن استراحت می ‌دهیم. بعد از طی شدن مدت زمان استراحت با یک چاقوی تیز یا یک تیغ روی خمیر شیار می ‌دهیم.

مرحله نهم

سپس به وسیله فرچه یا اسپری روی آنها را مقدار کمی آب می ‌زنیم تا نرم شوند. یک ظرف آب هم درون فر قرار می ‌دهیم. نان را به مدت نیم ساعت در دمای فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه قرار می ‌دهیم.

مرحله دهم

در مرحله پایانی بعد از نیم ساعت ظرف آب رو در می ‌آوریم و ده دقیقه دیگر نان را در فر می ‌گذاریم که نان ها کامل برشته شود. وقتی که نان ها پخته شد و از فر در آوردیم،کنار می ‌گذاریم تا خنک شود و بعد برش می‌ زنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 31 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.