طرز تهیه بریانی سبزیجات هندی خوشمزه و مخصوص خانگی

طرز تهیه بریانی سبزیجات هندی

بریانی سبزیجات هندی , طرز تهیه بریانی سبزیجات هندی , دستور پخت بریانی سبزیجات هندی

بریانی سبزیجات هندی یک برنج مخلوط است که به صورت لایه لایه تهیه می شود. برنج با ادویه های معطر پخته می شود. لابه لای آن از سبزیجات مختلف که با سس مخصوص مزه دار شده و سرخ شده است، پر می شود. این غذا ادویه های معطر فراوانی دارد که به آن طعم و عطر خوبی می دهد. این غذا اصالتا هندی است و می توان مقدار ادویه ها و فلفل آن را بنابر ذائقه خانواده تغییر داد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بریانی سبزیجات هندی در ادامه با سایت اموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماست۴ تا ۵ قاشق غذا خوری
زردچوبهیک چهارم قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز۲ قاشق چای خوری
پودر زیرهیک و نیم قاشق چای خوری
فلفل قرمز۲ قاشق چای خوری
گرام ماسالا۱ قاشق چای خوری
نمکبه مقدار لازم
سبزیجات خرد شدهبه دلخواه و به مقدار لازم
گشنیز و نعنای تازهچند برگ
زیره سیاه۲ قاشق چای خوری
میخک۳ عدد
هل سبز۴ عدد
برگ بو۲ عدد
چوب دارچین۱ تکه
پیاز۲ عدد
سیر رنده شده۱ قاشق غذا خوری
زنجبیل تازه رنده شده۱ قاشق غذا خوری
چیلی سبز خرد شده۳ عدد
مواد لازم برای برنج
برنج۲ پیمانه
هل سبز۴ عدد
هل سیاه۱ عدد
میخک۲ عدد
برگ بو۱ عدد
غلاف جوز هندی۱ عدد
چوب دارچین۱ تکه
بادیان ستاره ای۱ عدد
پیاز داغ چیپسیبه مقدار لازم
گشنیز و نعنا تازهبه مقدار لازم
گرام ماسالابه مقدار لازم
زعفران دم کردهکمی
شیر۴ قاشق غذا خوری

طرز تهیه بریانی سبزیجات هندی

مرحله اول

برای تهیه بریانی خوشمزه و مخصوص هندی با سبزیجات در ابتدای کار، یک کاسه برداشته و ماست و زردچوبه و پودر تخم گشنیز و پودر زیره و فلفل قرمز و گرام ماسالا و مقداری نمک را با هم مخلوط می کنیم و هم می زنیم تا یک دست شود.

مرحله دوم

به این سس سبزیجات دلخواه اضافه می کنیم. می توان هویج یا گل کلم، قارچ، لوبیا سبز، بروکلی، گوجه فرنگی، ذرت و نخود فرنگی را به آن اضافه کرد. گشنیز و نعنای تازه را هم اضافه می کنیم و نیم ساعت استراحت می دهیم تا مواد مزه دار شود.

مرحله سوم

در این مرحله پیازها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. زیره سیاه و میخک و هل و برگ بود و دارچین را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

وقتی که زیره برشته شد، پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیازها کمی طلایی و سبک شود. سیر و زنجبیل تازه رنده شده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم. به آن چیلی سبز تازه خرد شده اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله پنجم

وقتی که عطر سیر و زنجبیل بلند شد، سبزیجات مزه دار شد را به آن اضافه کرده و شروع به تفت دادن می کنیم. در ادامه وقتی که سبزیجات کمی تفت خورد، به مدت یک ربع ساعت با درب بسته اجازه می دهیم تا بپزد.

مرحله ششم

سپس درب تابه را برداشته و شعله را بیشتر می کنیم تا آب اضافه آن تبخیر شود. در ادامه برنج را نسبت به نوع آن از یکی دو ساعت قبل با آب و نمک خیس می کنیم. یک قابلمه را آب کرده و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید.

مرحله هفتم

به آب در حال جوش، هل سبز و سیاه و میخک، برگ بو، جوز هندی، چوب دارچین و بادیان ستاره ای می اندازیم و می گذاریم تا به جوش آید. سپس برنج خیس خورده را با کمی نمک به آن اضافه کرده و می گذاریم تا نیم پز شود. سپس برنج را آبکش می کنیم.

مرحله هشتم

یک قابلمه را برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. یک لایه برنج، یک لایه سبزیجات، یک لایه پیاز داغ چیپسی و گشنیز و نعنای تازه و گرام ماسالا اضافه می کنیم. لایه بعدی برنج را می ریزیم. این کار را انقدر ادامه می دهیم تا مواد تمام شود.

مرحله نهم

در این مرحله از ترکیب شیر و زعفران به صورت پخش روی برنج ریخته و می گذاریم روی حرارت ملایم تا بخار کند و دم بکشد. روغن حیوانی را روی برنج می ریزیم و اجازه می دهیم تا دم بکشد. سپس آن را در ظرف مناسب سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 25 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.