طرز تهیه حلوا برنجی خوشمزه و ساده به روش سنتی گلستان

طرز تهیه حلوا برنجی

طرز تهیه حلوا برنجی بوشهری طرز تهیه حلوا برنجی مجلسی طرز تهیه حلوا برنجی گرگانی طرز تهیه حلوا برنجی شیرازی طرز تهیه حلوا برنجی با نیم دانه طرز تهیه حلوا برنجی قهوه ای طرز تهیه حلوا برنجی بهبهان

حلوای برنجی یکی از انواع حلواهای ساده و بسیار خوشمزه ایرانی است که با رسپی های متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلوا برنجی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوا برنجی
آب سرد۴ لیوان
آرد برنج۲ لیوان
شکر۱ لیوان
روغن مایع یا جامدیک سوم لیوان

طرز تهیه حلوا برنجی

مرحله اول

برای تهیه حلوای برنجی لازم است که از آرد برنج خانگی استفاده شود. چون با آرد برنج کارخانه ای و آماده این حلوا کمی سفت می شود. آرد برنج تهیه شده در خانه را نباید زیاد آسیاب کرده تا دانه های ریز برنج در آرد بافت جذابی به آن بدهد.

مرحله دوم

برای تهیه این حلوا مانند حلواهای دیگر ابتدای کار، نیاز به تهیه شربت داریم. برای این کار، یک قابلمه مناسب برداشته و شکر و آب را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شکر حل شود.

مرحله سوم

وقتی که شهد شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم تا ۱۰ دقیقه ریز بجوشد. بعد حرارت را خاموش کرده و کنار می گذاریم. اگر از روغن جامد استفاده می کنیم باید روغن را به مایع تبدیل کنیم.

مرحله چهارم

برای همین در یک تابه روغن جامد را ریخته و روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا به طور کامل ذوب شود. سپس از روی حرارت بر می داریم. در ادامه آرد برنج را به آن اضافه کرده و روی حرارت متوسط رو به پایین قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله آرد برنج را به صورت مرتب هم می زنیم تا زمانی که بوی خامی آرد گرفته شود و کامل تفت بخورد. بسته به مقدار حرارت حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می برد. در این زمان، حلوای بدست آمده سفید است.

مرحله ششم

اما اگر بخواهیم حلوا کمی خوشرنگ شود، لازم است زمان تفت دادن را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهیم. بعد از این که آرد برنج به رنگ دلخواه رسید، حرارت را کم یا خاموش می کنیم. سپس شربت حلوا را یک جا یا در دو مرحله به آن اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

سپس به صورت مرتب هم می زنیم تا گلوله ها باز شود و خمیر یکدست شود. از این جا به بعد نیاز به یک مچ و بازوی قوی است. آنقدر هم می زنیم تا به خوبی مخلوط شود و در تابه و روی حرارت متوسط رو به پایین ورز می دهیم. این کار باعث کشدار شدن حلوا می شود.

مرحله هشتم

همزدن و ورز دادن را انقدر ادامه می دهیم تا آب آن کشیده شود و به روغن بیفتد. این مرحله بسته به بافت مورد نظر می تواند بین ۳۵ دقیقه تا ۴۵ دقیقه و حتی یک ساعت هم زمان ببرد. بعد از پخت حلوا را داغ داغ ورز می دهیم و در ظرف مورد نظر پهن می کنیم.

مرحله نهم

سپس با کف دست و حالت دورانی روی سطح آن را صاف می کنیم و حلوا را با گل محمدی و گردو تزیین می کنیم. می توان در انتهای پخت، گردوی خرد شده یا کنجد تفت داده شده را هم به حلوا اضافه کرد که کاملا سلیقه ای است.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 30 آبان 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.