طرز تهیه قیقاناخ یا خاگینه تبریزی خوشمزه با طعم فوق العاده

طرز تهیه قیقاناخ

طرز تهیه قیقاناخ خاگینه به روش تبریزی با شیره انگور

قیقاناخ یک دسر یا صبحانه عالی و خوشمزه است که به آن خاگینه تبریزی هم گفته می‌شود. خاگینه یا خایگینه در زبان فارسی به معنی خوراکی است که از هم زدن زرده و سفیده تخم‌مرغ و سرخ کردن آن در روغن درست می‌شود. آرد و تخم‌مرغ از مواد اصلی تشکیل‌دهنده خاگینه هستند. قیقاناخ یا قیقاناق، نوعی خاگینه‌ نازک است که در زنجان و تبریز طبخ شده و به‌عنوان صبحانه در کنار چای سرو می‌شود. تفاوت خاگینه زنجانی با دیگر خاگینه‌ها در عدم استفاده از شربت است. در واقع، شکر از ابتدا به مایه خاگینه اضافه می‌شود تا به آن، طعم شیرینی بدهد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قیقاناخ در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم قیقاناخ
تخم مرغ۳ عدد
ماست۳ قاشق غذا خوری
آرد سفید۳ قاشق غذا خوری
بکینگ پودر۱ قاشق مربا خوری
پودر گل سرخبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
گردوبه مقدار لازم
دارچینبه مقدار لازم
وانیلبه مقدار لازم
هل و شیره انگوربه مقدار لازم
خلال پسته و بادامبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم

طرز تهیه قیقاناخ

مرحله اول

تخم مرغ، ماست و آرد با هم هم تراز هستند یعنی می‌توانیم قیقاناخ را با ۲ عدد تخم مرغ ۲ قاشق غذاخوری ماست و ۲ قاشق آرد درست کنیم. بکینگ پودر را بعضی ها نمی ریزند و بعضی ها هم بیشتر می ریزند و همین باعث بیشتر شدن پف خاگینه می‌شود.

مرحله دوم

یک نکته مهم این که در تمامی مراحل مواد را خوب هم می زنیم. این خاگینه را می توانیم در فر هم درست کرد. برای تهیه قیقاناخ یا خاگینه تبریزی  در ابتدای کار، تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه می شکنیم، نمک و وانیل را به آن‌ اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم.

مرحله سوم

سپس ماست، آرد، بیکینگ‌ پودر و زعفران را اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا کاملا یک دست شوند. زیر تابه، شعله پخش کن می گذاریم یا حرارت را کم می‌کنیم. کمی کره کف تابه می مالیم. نصفی از مواد را داخل آن می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس در تابه را می گذاریم تا کمی خودش را بگیرد. سپس گردو، دارچین، پودر گل و هل را روی مواد می ریزیم و مجددا در تابه را می گذاریم. بعد باقی مواد را به آرامی روی آن می ریزیم و بازهم در تابه را می بندیم تا خوب روی آن بسته شود.

مرحله پنجم

حالا نوبت برگرداندن خاگینه است تا طرف دیگر هم خوب برشته شود. در تبریز بیشتر رسم است یک شربت با شکر و آب و گلاب درست می کنند که شباهت زیادی با شربت بار دارد و پس از پخت خاگینه آنرا روی قیقاناخ می ریزند.

مرحله ششم

البته در دستور سنتی پیشنهاد می شود که حتماً با شیره انگور قیقاناخ میل شود. برای تزیین از خلال یا پودر پسته و بادام و گل سرخ می توانیم استفاده کنیم. خاگینه تهیه شده یک صبحانه مقوی و خوشمزه است که می توان در کنار نان آن را سرو کرد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 7 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.