طرز تهیه خورش ترشه سماق خوشمزه و مخصوص مازندرانی

طرز تهیه خورش ترشه سماق

طرز تهیه خورش ترشه سماق , دستور پخت خورش ترشه سماق گیلانی رشتی مازندرانی

همه شهرهای کشورمان غذای محلی مخصوص خودشان را دارند. این غذاها هم از لحاظ طعم و هم از لحاظ مواد تشکیل دهنده خاص بوده و مربوط به آن حیطه از کشور می شوند و همگی می دانیم خطه شمال کشورمان سرشار از غذاهای محلی خوشمزه، مقوی و مشهور است. اگر اهل خوردن غذاهای ترش هستید، پیشنهاد ما به شما خورش ترشه سماق مازندران است. این غذا یکی از معروف ترین غذاهای شمالی است که طرفداران زیادی دارد. خورش ترشه سماق، خورشی ترش و خوشمزه است و بدون شک می تواند گزینه خوبی برای وعده غذایی باشد. علاوه بر طعم خوشمزه این خورش، سماق خاصیت درمانی دارد و برای سلامت اندام ها و افراد دیابتی مفید است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش ترشه سماق در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم خورش ترشه سماق
لوبیا قرمز۱۰۰ گرم
سبزی خورشتی۵۰۰ گرم
سماق۱ قاشق سوپ خوری
زردچوبهبه میزان لازم
مرغ۱ مرغ کامل (۸ تکه شده)
پیاز۱ عدد
پودر سیریه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
سبزی خورش شامل گشنیز و جعفری و اسفناج و تره و کمی شنبلیله خرد شده

طرز تهیه خورش ترشه سماق

مرحله اول

برای تهیه خورش خوشمزه و مخصوص ترشه سماق به روش مازندرانی در ابتدای کار، لوبیا قرمز را چند ساعت قبل خیس می کنیم. سپس آب آن را دور ریخته و با کمی آب تازه درون قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا روی حرارت به مدت ۳ تا سه و نیم ساعت بپزد.

مرحله دوم

سبزی این خورشت گشنیز، جعفری، تره، اسفناج و کمی شنبلیله است. اگر سبزی شمالی خالواش و چوچاق هم داشتیم می توانیم به آن اضافه کنیم،خوشمزه تر می شود. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله سوم

سپس سبزی را حدود ۵ دقیقه تفت می دهیم. وقتی سبزی تفت خورد، ۱ قاشق سوپ خوری سماق و زردچوبه را هم به آن اضافه کرده و کمی دیگر تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها آزاد شود. تکه های مرغ را با نمک و فلفل مزه دار می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک قابلمه بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. در ادامه پیاز را شسته و پوست کنده و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس به روغن اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی شود.

مرحله پنجم

سپس مرغ را به ۸ تکه تقسیم می کنیم و تکه های مرغ را به آن اضافه می کنیم. کمی که مرغ ها تفت داده شد و طلایی شد، ۲ قاشق سوپ خوری سماق و کمی زردچوبه و پودر سیر و نمک را اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله ششم

سپس آب‌جوش (یا استاک مرغ ) را اضافه می کنیم و می گذاریم تا با حرارت ملایم بپزد. حالا سبزی را به مرغ اضافه کرده و می گذاریم تا بپزد. تقریبا سه ربع به آخر پخت، لوبیا پخته شده را اضافه می کنیم و می گذاریم تا خودش جا بیفتد.

مرحله هفتم

این خورش باید مانند خورش های سنتی ایراین با حرارت ملایم بپزد تا به خوبی روغن بیندازد. اگر دوست داشتیم می توانیم در نیم ساعت آخر کمی غوره هم به خورشت اضافه می‌کنیم. اگر نداشتیم از آبغوره هم می توانیم برای چاشنی آن استفاده کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 27 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.