طرز تهیه حلوای ضیابری خوشمزه به روش سنتی شمالی

طرز تهیه حلوای ضیابری

طرز تهیه حلوای ضیابری , دستور پخت حلوای ضیابری

حلوا ضیابری یکی از انواع حلواهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهرهای شمالی کشورمان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه حلوای ضیابری در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای ضیابری
آرد برنج۲ کیلو گرم
کره آب شده۱۰۰ گرم
آب۱ لیوان
جوهر لیمویک سوم قاشق چای خوری
شکر۱ کیلو گرم
زنجبیل۱ قاشق مربا خوری
هل۲ قاشق مربا خوری
زیره۱ قاشق مربا خوری
پودر قند۱ قاشق غذا خوری
مغز گردو۱۰۰ گرم

طرز تهیه حلوای ضیابری

مرحله اول

در ابتدای کار، آرد برنج را الک می کنیم تا کاملا یکدست شود. بعد آرد را درون یک تابه مناسب می ریزیم و حدود ۲۰ دقیقه با حرارت کم تفت می‌دهیم در حدی که بوی خامی آرد گرفته شود. بعد از روی حرارت بر می داریم تا کاملا خنک شود.

مرحله دوم

برای تهیه شربت آن، شکر را با یک لیوان آب مخلوط می کنیم و درون یک قابلمه می ریزیم تا با حرارت کم شکر در آب حل شود، سپس جوهر لیمو هم به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا یک شربت غلیظ بدست آید.

مرحله سوم

غلظت شربت خیلی مهم است، شربت بین دو انگشت باید کاملا کشدار باشد. در ادامه شربت را از روی حرارت برمی داریم تا ولرم شود، سپس آرد تفت داده شده را دوباره الک می کنیم تا یکدست و خالص شود.

مرحله چهارم

برای تهیه مواد میانی حلوا گردو، زیره سبز ،هل و زنجبیل را درون ظرفی می‌ریزیم. پودر قند را به آن اضافه می کنیم و همه را با هم مخلوط می کنیم تا یک دست شوند. در ادامه آرد الک شده را به تابه اضافه کرده و کمی حرارت می دهیم.

مرحله پنجم

شربت را کم کم به آرد تفت داده شده اضافه می کنیم تا به خورد هم بروند. حتماً شهد را کم کم اضافه می‌کنیم تا مواد حالت چسبنده نگیرد، سپس کره آب شده و مقدار کمی هل برای خوش عطر شدن حلوا به آن اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

بعد دوباره یک مقدار شهد اضافه می کنیم، با دست ورز می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. خمیر باید خوب شکل بگیرد و به دست نچسبد. سپس مقدار کمی از خمیر را برمی‌داریم و درون دست شکل می‌دهیم.

مرحله هفتم

روی سطح کار کمی آرد برنج می پاشیم و شروع به باز کردن خمیر حلوا می کنیم. خمیر را با وردنه به صورت یکدست باز می کنیم. سپس یک قاشق مواد میانی را درون آن می ریزیم و از اطراف خمیر را جمع می کنیم.

مرحله هشتم

خمیر را باید به صورت چند لایه روی هم تا کنیم تا به اندازه دلخواه برسیم. جالب است بدانید به دلیل تا خوردن زیاد خمیر، این حلوا با نام لایه به لایه هم شناخته می شود. در نهایت حلوها را درون ظرف مورد نظرمان چیده و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 14 اسفند 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.