طرز تهیه نان سیر و زیتون خوشمزه و مخصوص برای عصرانه

طرز تهیه نان سیر و زیتون

طرز تهیه نان سیر و زیتون , دستور پخت نان سیر و زیتون

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان سیر و زیتون مانند نان های حجیم است با این تفاوت که فیلینگ آن، زیتون است و با روغن زیتون و سیر رومال می شود. این نان را می توان به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان عصرانه و یا در کنار غذاهای نانی و سوپ ها، برای وعده های ناهار و شام سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان سیر و زیتون در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان سیر و زیتون
آرد۵۰۰ گرم
روغن زیتون۴ قاشق غذا خوری
آب ولرم۳۵۰ گرم
زیتون بدون هسته و خرد شده۷۵ گرم
خمیر مایهدو و یک چهارم قاشق چای خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
مواد لازم برای تاپینگ (روی نان)
سیر۱ حبه
روغن زیتون۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
رزماری۶ شاخه در صورت لزوم

طرز تهیه نان سیر و زیتون

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه با زیتون و سیر آرد را در کاسه ای می ریزیم. مایه خمیر در یک سمت کاسه روی آرد می ریزیم و نمک را در سمت دیگر کاسه روی آرد می پاشیم. هیچ وقت نمک و مخمر را روی هم نباید بریزیم و چون نمک فعالیت مخمر را مختل می کند.

مرحله دوم

سپس روغن و آب را هم به آرد اضافه کرده و ترکیب می کنیم. سپس شروع به ورز دادن خمیر می کنیم. مرحله دوم: اگر بخواهیم از دستگاه خمیر گیر استفاده کنیم، ۱۰ دقیقه آن را ورز می دهیم وگرنه اگر بخواهیم با دست ورز دهیم،

مرحله سوم

نیاز است که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ورز داده شود تا خمیر نرم و لطیف و معطفی بدست آید. خمیر را در کاسه چرب شده ای قرار داده و روی آن را با سلفون می پوشانیم و یک تا یک و نیم ساعت و یا تا زمانی که حجم خمیر دو برابر شود، استراحت می دهیم.

مرحله چهارم

خمیر را روی سطحی که کمی آرد پاشی کردیم، چند دقیقه ورز می دهیم تا هوای داخل خمیر خالی شود. سپس خمیر را به ۸ چانه تقسیم می کنیم و هر چانه را به اندازه دست باز کرده و مقداری زیتون خرد شده وسط خمیر باز شده می گذاریم.

مرحله پنجم

سپس لبه های خمیر را به سمت هم می آوریم و به شکل توپی می بندیم، به صورتی که زیتون ها داخل خمیر بماند. کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن می کنیم. مجددا خمیر را که به شکل توپ هست، با دست به شکل یک دایره یا بیضی باز می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله خمیرها را به آرامی در سینی فر روی کاغذ روغنی می گذاریم. بعد از اینکه تمام چانه ها را به این شکل آماده کردیم و در سینی چیده شد، روی آن ها را با دستمال آشپزخانه یا سلفون چرب شده به طور کامل می پوشانیم.

مرحله هفتم

سپس به مدت ۳۰ دقیقه در یک جای گرم استراحت می دهیم تا حجم آن ها مجددا ۲ برابر شود. در فاصله استراحت خمیرها، یک حبه سیر را پوست می گیریم، سپس آنرا به با فشار لبه کارد له می کنیمف یا اینکه رنده کرده و با روغن زبتون مخلوط می کنیم.

مرحله هشتم

سپس با برس روغن زیتون و سیر را روی خمیر رومال می کنیم. اگر رزماری در دسترس بود رزماری را روی نان ها می پاشیم و در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درحه سانتی گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه یا تا زمانی که سطح نان ها طلایی شود می پزیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 25 خرداد 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای به روش رستورانی

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای به روش رستورانی

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت تکه ای استانبولی پلو که با نام استامبولی پلو هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی …

طرز تهیه مرغ زیر پلو خوشمزه و ساده به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ زیر پلو خوشمزه و ساده به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ زیر پلو مرغ زیر پلو یکی از انواع غذاهای مجلسی ایرانی است که با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز …

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی خوشمزه با سس رستورانی

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی خوشمزه با سس رستورانی

طرز تهیه دنده کباب دنده کباب یکی از انواع کباب های سنتی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر کرمانشاه می باشد، برای مشاهده این آموزش در ادامه با …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.