طرز تهیه نان گرده بوشهری خوشمزه و ساده به روش سنتی و محلی

طرز تهیه نان گرده بوشهری

طرز تهیه نان گرده بوشهری محلسی خوشمزه

نان های سنتی و ایرانی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. نان گرده بوشهری یک نان خوشمزه و سنتی مخصوص شهر بوشهر است که بیشتر در تنور گلی تهیه می شود. دستور زیر طرز تهیه نان گرده بوشهری در فر است. در فر نان مانند تنور برشته نمی شود و کمی بافت خشکی دارد که موقع خارج کردن از فر لازم است روی آن آب اسپری شود یا لای یک پارچه یا سفره پارچه ای پیچیده شود. این نان را با انواع حلوا و پنیر و تخم مرغ و آش مصرف می کنند. برای مشاهده آموزش کامل طرز تهیه نان گرده بوشهری در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان گرده بوشهری
خرما۴ عدد
خمیر مایه۱ قاشق غذا خوری
آرد گندم یا سنگک۶ پیمانه
نمک۱ قاشق مربا خوری
کره۱ قاشق غذا خوری
روغنبه مقدار لازم
آببه مقدار لازم

طرز تهیه نان گرده بوشهری

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه گرده به روش بوشهری در ابتدای کار، خرما ها را درون یک کاسه می ریزیم روی آن کمی آب جوش می ریزیم و می گذاریم کمی بماند. پوست و هسته خرما را جدا کرده و خرما را با دست له می کنیم.

مرحله دوم

سپس آب و خرما را از صافی عبور داده و درون یک کاسه می ریزیم. خمیر مایه را به آن اضافه می کنیم. آب و خرما باید ولرم باشد تا خمیر مایه به عمل آید. در ادامه خمیر مایه را به مدت  ۸ دقیقه کنار می گذاریم تا ور بیاید.

مرحله سوم

در این مرحله آرد و نمک و کره را درون یک کاسه می ریزیم. خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم. یک کاسه آب کنار دست قرار می دهیم و کم کم به آرد اضافه کرده و مرتب ورز می دهیم تا یک خمیر لطیف بدست آید.

مرحله چهارم

سپس روی خمیر را پوشانده و دو ساعت استراحت می دهیم. بعد از دو ساعت حجم خمیر دو برابر شده است. با دست پف خمیر را گرفته و ورز می دهیم. سپس به اندازه نارنگی چانه می کنیم. حدود ۸ چانه خمیر ۱۸۰ گرمی به دست می آید.

مرحله پنجم

در این مرحله روی چانه ها را با یک پارچه می پوشانیم تا ۱۰ دقیقه استراحت کند. فر را هم با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. چانه ها را با دست باز کرده و روی آن را روغن می زنیم و باز تر می کنیم.

مرحله ششم

کمی آب می زنیم و کنجد روی آن می پاشیم. سپس با دست سوراخ سوراخ ایجاد می کنیم و روی سینی فر قرار داده و می گذاریم تا بپزد. وقتی پخت و روی آن طلایی شد، از فر خارج کردیم با آب روی آن را اسپری می کنیم تا خشک نشود.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 8 خرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.